Ożywienie na rynku reklamy

W pierwszym półroczu 2010 roku szacowana wartość netto rynku reklamowego wyniosła 3,5 mld zł i była o 4,7 proc. wyższa niż rok wcześniej - wynika z najnowszego raportu domu mediowego Starlink. Minimalny wzrost w całym 2010 roku może wynieść 3,5 proc.

Starlink podał, że za pozytywną dynamikę dla całego półrocza odpowiada głównie drugi kwartał, w którym wartość rynku wzrosła o 8,2 proc.

W porównaniu z rokiem 2009 wzrost przychodów odnotowały: internet (+23,1 proc.), reklama kinowa (+18,3 proc.), TV (+8,5 proc.), radio (+0,4 proc.).

Pozostałe media cechowały się ujemną dynamiką: reklama zewnętrzna (-12,7 proc.), magazyny (-7,6 proc.), dzienniki (-5,6 proc.).

"Bardzo duży wzrost dynamiki Internetu w II kw. to przede wszystkim efekt niskiej bazy z II kw.'09, szacujemy, że do końca roku ta dynamika wyhamuje. Jeśli chodzi o reklamę internetową, obserwujemy spadające zainteresowanie kampaniami typu ROS, rośnie natomiast znaczenie formatów premium typu videoad, screening, pakiety kontekstowe, akcje specjalne. Dobrze radzą sobie platformy VOD jak Onet Vod, Ipla, które korzystają na łączeniu reklamy internetowej z reklamą TV. Następuje też urealnianie cenników produktów Premium, dzięki czemu stają się bardziej dostępne. Reklama w wyszukiwarkach rośnie, ale już nie tak dynamicznie jak w okresach ubiegłych, działania efektywnościowe przesuwają się z kolei w kierunku mniejszych serwisów" - powiedziała Lidia Kacprzycka, dyrektor zarządzający domu mediowego Starlink.

"Patrząc na dynamikę wydatków w mediach, można stwierdzić, iż jesteśmy świadkami dużych przeobrażeń na rynku mediowym w Polsce. Jego siłą napędową jest Internet oraz w coraz większym stopniu stacje tematyczne. Warte uwagi jest też kino, które mimo iż wartościowo jest małym medium, rośnie bardzo dynamicznie. Skumulowana dynamika wydatków dla tych trzech kanałów komunikacji wyniosła w pierwszym półroczu 34,1 proc., w stosunku do -1,8 proc. dla mediów tradycyjnych" - powiedziała.