Odświeżony Biznes w Onecie

W porównaniu z poprzednią wersją serwisu, w nowym Biznesie zmienił się sposób prezentacji materiałów oraz ich wyszukiwania. Teraz zawartość serwisu można przeglądać nie tylko w oparciu o podział tematyczny, ale również wg kilkunastu branż, wg źródeł oraz charakteru materiału informacyjnego. Nową funkcją jest możliwość przełączenia się w tryb "Newsroomu", gdzie można przeczytać w układzie chronologicznym wszystkie wiadomości pojawiające się w serwisie.

Serwis OnetBiznes jest liderem Megapanelu PBI/Gemius w kategorii "biznes, finanse, prawo". W kwietniowej fali badania serwisy biznesowe Onetu odwiedziło 2,45 miliona użytkowników, którzy dokonali ponad 66 milionów odsłon. Na biznesowym podium znajdują się również: Money.pl (2,27 mln użytkowników i 32 mln odsłon) oraz Bankier.pl (1,6 mln real users i 40 mln odsłon).

Rafał Mandes, Dyrektor Działu Biznes i Finanse w Grupie Onet.pl
<b>Dlaczego Onet zdecydował się na zmianę wyglądu serwisu właśnie teraz?</b>

Zmieniamy nie tylko wygląd, ale również całą koncepcję funkcjonalną. Dochodzi wiele elementów funkcjonalnych, których w "starym biznesie" nie było.

OnetBiznes to jeden z najstarszych i najważniejszych serwisów tematycznych Onetu. Nasza strategia na ten rok obejmuje umocnienie pozycji w kluczowych kategoriach tematycznych. Biznes, to kolejny serwis, po Moto, który uruchamiamy w tym roku w zupełnie nowej postaci.

<b>Na rynku polskich serwisów biznesowych wiele się działo w ostatnim czasie. Niedawno rynek zelektryzowała informacja o tym, że Naspers ostrzy zęby na Bankier.pl. Wcześniej Money.pl rozszerzyło swoja grupę o nowe serwisy. Czy przebudowa strony Onet Biznes to działanie zmierzające do tego, by nie zostać w tyle za konkurencją?</b>

Internet jest najbardziej dynamicznym z mediów. Można więc powiedzieć, że każdy brak działania oznacza oddawanie pola konkurencji. Ale mówiąc zupełnie poważnie, to OnetBiznes od lat jest liderem wśród serwisów w kategorii "biznes, finanse, prawo", a nowy serwis po prostu ma jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby użytkowników i wyznaczać trendy :)

<b>Jakie więc nowe funkcje zaproponujecie użytkownikom? W czym serwis będzie lepszy od konkurencji?</b>

Nowy OnetBiznes to przede wszystkim ciekawe materiały własne opracowywane przez kilkunastoosobowy zespół redakcji biznesowej i ekskluzywne treści pochodzące z TVN CNBC Biznes, CNN, Financial Times, Reutersa, Radia PiN, IAR oraz kilkudziesięciu innych źródeł. Do tego dokładamy również pisane specjalnie dla nas blogi eksperckie i nowe narzędzia. W stosunku do starej wersji serwisu zupełnie zmieniliśmy sposób podania materiałów, ich wyszukiwania np. wg branż. Chcieliśmy stworzyć serwis w którym osoba poszukująca informacji gospodarczej znajdzie wszystko to co potrzebne w codziennej pracy. Nową, przydatną w naszej ocenie funkcją jest przełączenie się w tryb "Newsroomu", gdzie można przeczytać wszystkie newsy wpadające do serwisu. Przez dodanie aplikacji telewizyjnej (przy wykorzystaniu technologii z platformy Onet.tv) serwis zyskał zupełnie inny wymiar. Pokazujemy informacje w formie pisanej, audio oraz video. Wszystkie te trzy formy przenikają się tworząc zupełnie nową jakość informacyjną.

<b>Obecnie mamy jednak zmienioną jedynie stronę główną, która przekierowuje do działów funkcjonujących w starym layocie. Czy i kiedy zostaną one zmienione?</b>

Tak, w pierwszym etapie zmianie uległ serwis newsowy wraz z zupełnie nową stroną główną. Docelowo zmienione będą wszystkie strony i chcemy zakończyć ten proces do końca roku. OnetBiznes to bardzo skomplikowany serwis, więc zmiany muszą być wdrażane stopniowo. Ale już dziś wraz z wdrożeniem strony głównej biznesu użytkownicy mogą korzystać z większości nowych rozwiązań.

<b>Witryna OnetBiznes przypomina nieco stronę główną portalu. Dlaczego projektując nowy wygląd serwisu nie wzorowaliście się na wzorcach zagranicznych? </b>

Pewnie moja odpowiedź będzie zaskakująca, ale uważam, że nie powinniśmy ślepo patrzeć no to co jest w USA, czy w Europie Zachodniej. Byłoby to błędem.

Po analizie serwisów zachodnich, uważam że wydawcy polskich serwisów biznesowych nie mają się czego wstydzić. W Polsce mamy trochę inną konsumpcję treści informacyjnych, w szczególności np. danych z rynku kapitałowego. W USA jest kilka tysięcy spółek giełdowych, funduszy inwestycyjnych. Pokazanie ich w jednej tabeli jest nieczytelne. Do notowań dochodzi się przez profile/wizytówki walorów. Krajowy rynek kapitałowy jest nieporównywalnie mniejszy. Zatem pokazanie tabeli z wszystkimi akcjami, czy funduszami ma sens.

Polskie serwisy, choćby przez barierę językową, siłą rzeczy mają lokalny charakter, co też w dużej mierze determinuje ich treści i kształt.

Choć akurat, nowy OnetBiznes wyróżnia się na tle konkurencji, posiadamy bowiem bogatą listę zagranicznych źródeł informacyjnych, które publikujemy w wersji oryginalnej i tłumaczonej.

<b>Jaki procent przychodów serwisu pochodzi obecnie z reklamy, a jaki ze sprzedaży produktów finansowych?<b>

Serwisy biznesowe to doskonałe otoczenie dla reklam i również większość naszych przychodów pochodzi z tego źródła. Z drugiej strony świat zmierza w stronę e-commerce, w każdej z dziedzin życia, również w finansach. Proszę zwrócić uwagę, jak bardzo jest rozbudowany nasz Pasaż Finansowy. Znaleźć tam można zarówno ofertę kredytów, ubezpieczeń, lokat, inwestycji czy kart kredytowych. Doświadczenia dużych instytucji finansowych, np. banków pokazują, że sprzedaż w kanale online, gdzie można łatwo porównać oferty i wybrać najlepszą i najkorzystniejszą rozwija się coraz lepiej.

<b>Czy zauważają lub prognzoują Państwo spadek przychodów z tej drugiej formy? Jakie jeszcze inne źródła przychodów wchodzą grę w przypadku serwisu OnetBiznes?</b>

Oczywiście spowolnienie gospodarcze, wpłynęło na dynamikę wzrostu ze sprzedaży e-finance. Zaostrzenie polityki kredytowej nie pozostało niezauważalne.

Spodziewamy się jednak, że przychody ze sprzedaży produktów finansowych w dłuższej perspektywie będą rosły. Polski rynek cały czas jest jeszcze rynkiem nienasyconym.

Cały czas mamy mniej kredytów, kart kredytowych i innych produktów finansowych niż średnia w UE. Choć to jak wiemy, trochę uchroniło Polskę od większych skutków kryzysu.

W Grupie Onet traktujemy e-commerce jako jedno z istotnych źródeł przychodów. Dotyczy to również produktów finansowych. Jestem przekonany, że dając użytkownikom Onetu, a tych jest ponad 10 milionów, wygodne narzędzia, takie jak rankingi produktów finansowych, jesteśmy w stanie efektywnie sprzedawać.

<b>Czy Onet zamierza przejąć jakiś serwis w celu zwiększenia swych kompetencji w dziedzinie biznesu? Oczywiście nie umniejszając Waszym kompetencjom w tej dziedzinie, OnetBiznes ma przecież pozycję lidera na rynku. Pytamy w kontekście przejęcia PCLab, które w dużej mierze podyktowane było zwiększeniem kompetencji Technologii Onetu?<b>

W Grupie Onet i w Grupie TVN mamy wyjątkowe na polskim rynku kompetencje w dziedzinie wiadomości gospodarczych. Pokazały to ostatnie badania IQS Quant Group, gdzie ankietowani wysoko ocenili TVN CNBC Biznes. To tu powstaje gro newsów w tej dziedzinie. Naszą strategię opieramy również o zwiększenie liczby własnych, autorskich materiałów biznesowych, które przygotowuje nasza coraz mocniej rozbudowująca się redakcja. Docelowo będzie to kilkunastu dziennikarzy. Nie planujemy żadnej dużej akwizycji w tym obszarze, rozumianej jako kupno bezpośredniej konkurencji.

Niemniej rozmowy oczywiście się toczą, bo jak wiemy okres ku temu najlepszy, i nie wykluczone że jeszcze w tym roku zakończymy kilka ciekawych projektów.

<b>Money.pl zbliża się coraz bliżej Was w zestawieniu Megapanel. Sądzi Pan, że mają szansę Was dogonić?</b>

Jeżeli jesteś liderem, nie oglądaj się za siebie, tylko pedałuj :) Oczywiście z życzliwą uwagą obserwujemy to co robi nasza konkurencja, ale chcemy nadal być najlepsi na rynku. Niczego oczywiście nie można przesądzić, ale jestem przekonany, że z nowym produktem umocnimy naszą pozycję.

<b>Jak wg Pana zmieni się krajobraz serwisów finansowych, gdy Naspers przejmie Bankiera?</b>

To będzie z silny impuls dla rynku, ale eksperci nie są dziś zgodni co do oceny skutków tego przejęcia. Będziemy z uwagą przyglądać się jego skutkom.

<b>Dziękujemy za rozmowę.</b>