Nowości w badaniach Megapanel PBI/Gemius

W połowie bieżącego roku zrównane zostaną kryteria pomiaru liczby aplikacji i witryn. Ujednolicone zostaną też wskaźniki, które pozwolą na swobodniejsze porównywanie witryn i aplikacji.

Nowości w badaniach Megapanel PBI/Gemius
Podczas ostatniego posiedzenia Rady Badania Megapanel PBI/Gemius przyjęto uchwały dotyczące rozwoju badania. Zmiany obejmują nie tylko metodologię prowadzonego badania, dodana zostanie również nowa kategoria: Gadżety na komórki, czyli coraz popularniejsze aplikacje.

Posiedzenie odbywało się w nowym, poszerzonym o pięciu wspólników PBI gronie. Członkowie Rady Badania zdecydowali także o powierzeniu wszystkich decyzji dotyczących tworzenia nowych kategorii oraz kategoryzacji witryn firmie Gemius, która od teraz będzie pełniła rolę niezależnego arbitra.

Nowy system pozwoli także poznać liczbę użytkowników aplikacji, a nie tylko aktywnych aplikacji. Co więcej, stworzone zostanie jedno drzewko dla aplikacji i witryn, które zostaną umieszczone w jednej zakładce w programie gemiusExplorer. Dzięki temu porównanie popularności aplikacji i witryn będzie znacznie ułatwione, co może mieć znaczenie dla takich podmiotów jak grupa GG Network czy serwisy grupy Microsoft.

Inne zmiany wprowadzone w badaniach zostaną ujawnione wkrótce.

Poprzednia metodologia

Badania Megapanel opierają się na metodologii łączącej w sobie właściwości badania panelowego user-centric z badaniem typu site-centric (Gemius Traffic).

Dane dotyczące popularności i liczby odwiedzin poszczególnych stron internetowych były zbierane poprzez badanie Gemius Traffic. Ankiety w pop-upach gromadzą dane demograficzne na temat użytkowników. Równolegle na komputerze panelisty instalowana jest aplikacja netPanel, która monitoruje ruch w internecie z danej przeglądarki. Instalacja programu zawsze odbywa się za zgodą internauty.

Dane uzyskane z tych dwóch źródeł są następnie uzupełniane o dane strukturalne uzyskane poprzez niezależne badanie firmy Millward Brown SMG/KRC, które zapewniają reprezentatywność wyników. Wraz z wynikami badania dostępna jest także aplikacja gemiusExplorer, która umożliwia porządkowanie wyników badania zgodnie z wybranymi wskaźnikami.

Ze względu na bardzo szeroki zasięg (kilka tysięcy monitorowanych witryn) oraz próbę (każdorazowo jest to ponad 15 tysięcy internautów z różnych grup wiekowych) badanie Gemiusa jest szeroko wykorzystywane w planowaniu budżetów kampanii reklamowych. Z badań korzystają także właściciele witryn i ośrodki naukowe, które potrzebują danych na temat ruchu internetowego.

Zarzuty

Mimo popularności Megapanelu (a może właśnie z jej powodu), wielokrotnie zarzucano niemiarodajność wynikom prezentowanym przez badanie.

Jeden z podstawowych dotyczy dumy tego badania - unikatowej metodologii. Podczas gdy większość tego typu badań opiera się na tak zwanych unikalnych użytkownikach (unique user, czyli komputer identyfikowany na podstawie numeru IP oraz pliku cookie) to Megapanel Gemius wykorzystuje pojęcie realnego użytkownika (real user, czyli liczby realnych ludzi, którzy obejrzeli daną stronę. Jest to szacunkowa wartość oparta o odsłony w przeglądarkach internetowych i pliki cookie, która zakłada kasowalność plików cookie oraz fakt, że z jednego komputera może korzystać kilka osób). Brak porównania z międzynarodowymi badaniami może podważać wiarygodność wyników. Jest to wyraźnie widoczne zwłaszcza, że obecnie niemal każdy administrator serwisu internetowego ma dostęp do narzędzi Google Analytics, które posługują się kategorią użytkownika unikalnego.

Innym zarzutem jest brak badań dotyczących użytkowników spoza Polski. Wobec pokaźnej diaspory polskiej w USA, Szwecji i Irlandii jest to dość poważny zarzut, choć z punktu widzenia reklamodawców krajowych kliknięcia spoza Polski nie są istotne.

Internet Explorer to za mało

Do niedawna Gemius badał wyłącznie użytkowników przeglądarki Internet Explorer, która w tej chwili zajmuje trzecie miejsce z udziałem nieco ponad 21 proc. rynku (za Chrome i Firefoxem. Dane za witryną ranking.pl). Gemius nie bada ruchu z żadnego systemu operacyjnego poza Windows i bierze pod uwagę wyłącznie komputery PC i laptopy (ale nie tablety czy urządzenia mobilne).

Ze względu na odczuwalne spowolnienie działania sieci podczas badania, filtry blokujące zawartość stron internetowych (najczęściej reklamy, najpopularniejszą wtyczką tego typu jest adblock plus, możliwy do zainstalowania w przeglądarce Firefox, Chrome oraz Opera) odrzucają linki Gemiusa, przez co użytkownicy nie są uwzględniani w badaniu.

Firma Polskie Badania Internetu została powołana przez czołowych wydawców internetowych w Polsce w celu stworzenia standardu badań ruchu w Internecie. Badania Megapanel są realizowane wraz z firmą Gemius S.A.