Nowe Allegro: Podróż z przygodami

Jarosław Rzepecki, Head of AI Department, Hypermedia
Nowe allegro zaskakuje! Fora specjalistyczne się gotują. Większość opinii jest zdecydowanie negatywna, gdyż layout jest brzydki. Można odnieść wrażenie, że ktoś omyłkowo potraktował schemat architektury informacji jako finalny wygląd strony. Czyżby kryzys dopadł Allegro, które zostało zmuszone przeprowadzić redukcję kadr i dział graficzny został w 100% zwolniony? W projekcie zostały uwzględnione potrzeby starszych użytkowników, którzy oczekują większych czcionek i lepszej przejrzystości. Być może użyteczność przez to wzrosła, ale nie wiadomo czemu założono, że osoby po czterdziestce nie mają kompletnie żadnych oczekiwań estetycznych. Architektura informacji i funkcjonalności uległy tylko drobnym modyfikacjom. Pojawiły się nowe moduły jak "Ostatnio oglądane", menu w "Moim allegro" zostało lekko zmodernizowane, ale to wszystko kosmetyka AI, więc nowa strona to głównie szokujący layout, który sprawia fatalne wrażenie. Szkoda, że tak wielki gracz nie przeprowadził badań opinii tego projektu przed jego wdrożeniem albo kompletnie zignorował wyniki. Nowe wersje największych portali zawsze są kontrowersyjne i wzbudzają falę negatywnych opinii, ale uważam to za najgorsze odświeżenie ważnego serwisu w polskim Internecie ostatnich lat.

Piotr Jardanowski i Wojciech Chojnacki, Symetria
Podróż z wieloma przygodami

W przypadku serwisów takich jak Allegro.pl jakiekolwiek zmiany są bardzo trudne do wprowadzenia i wymagają wiele odwagi ze strony projektantów.

Praktycznie na samym początku można założyć, że pierwsze wrażenie wielu użytkowników będzie negatywne, co wiąże sie z obaleniem tego co znane, lubiane, akceptowane i wyuczone.

Allegro prezentując nową szatę graficzną na pewno chciało ocieplić swój surowy wygląd: cieplejsze barwy, zaokrąglenia, wiele "ładnych" elementów. Nowa szata graficzna jest zaproszeniem do wspólnej, miłej i przyjemnej "podróży" po serwisie. Niestety już po pierwszych chwilach widać, że jest to podróż z przygodami i to często trudnymi.

Na stronie głównej uwagę zwraca centralnie zamieszczony duży boks z produktami. Zaskakuje jednak niekonwencjonalny mechanizm, który nie przewija sam poszczególnych podstron, ale wymaga od użytkownika zauważenia nawigacji w prawej dolnej części i samodzielnej zmiany. W niektórych momentach mechanizm przysłania część zdjęć i napisów, co nie jest zbyt estetyczne. Zamieszczenie na stronie głównej obszaru "promowane przedmioty" wydaje się dość zaskakujące, biorąc pod uwagę, że nawet na ekranie 1280x1024 znajduje się on poniżej "linii zanurzenia".Bardzo słabo widoczne są napisy w nagłówkach.

Zastosowano niski kontrast pomiędzy kolorem czcionek, a kolorem tła. Skutkuje to koniecznością wytężania wzroku w licznych momentach, a przy dłuższej pracy z serwisem zmęczeniem i bólem oczu.

Po opuszczeniu strony głównej na użytkownika czeka jeszcze więcej"przygód":

- w serwisie nie ma spójnej wizji, czego dowodem mogą być chociażby 3 różne rodzaje menu lewostronnego w zależności od miejsca przebywania. Użytkownik odnosi wrażenie, jakby każda część serwisu była zupełnie odrębną jednostką, tylko przypadkowo wchodzącą w skład serwisu Allegro,

- "źródłem życia" serwisu są aukcje - o czym wydają sie zapominać autorzy nowej koncepcji. Obecnie stronę prezentowania aukcji skonstruowano w sposób, który odciąga uwagę od ofert, a skupia na nawigacji i promocji Ceneo. Przy dwóch najpopularniejszych rozdzielczościach 1280x1024 i 1024 x 768 bez przewinięcia ekranu widać odpowiednio 6 i 3 licytowane przedmioty. Dodatkowo elementy nawigacyjne wydają się przyciągać więcej uwagi niż "treść" serwisu, co nie miało miejsca w poprzedniej wersji serwisu.

- wyszukiwarka, która zawsze znajdowała się tuż nad listą wyników wyszukiwania, obecnie została odsunięta przez szeroki pasek Ceneo, co utrudnia korzystanie z niej, a czasami trzeba jej po prostu od nowa szukać. Co gorsza na zarówno na belce z polem wyszukiwania, jak i pasku Ceneo znajduje się ogromna ilość zbędnego, pustego miejsca,

- dodatkowo w serwisie występują zróżnicowane komunikaty, które nie są usystematyzowane. Przykładowo zielony komunikat oznacza zarówno informację na jakiś temat, jak i wskazówkę o braku wyników wyszukiwania. Pole z wykrzyknikiem jest czasami zielone, a czasami czerwone.

Informowanie o błędach w formularzu raz jest wyraźne, centralnie zamieszczone i oznaczone kolorem czerwonym, a raz żółte wyrównane do lewej strony.

Podsumowując:

Każdy serwis musi przejść co jakiś czas zmianę, aby podążać z duchem czasu. Nasuwa się jednak pytanie, czy zmiany wprowadzone na Allegro faktycznie z tym duchem podążają. Wydaje się, że można było lepiej przemyśleć wprowadzone rozwiązania i bardziej je dopracować. Pozytywne jest to, że Allegro nie zrobiło rewolucji, co oznacza, że niezależnie od efektów prac, większość użytkowników poradzi sobie z wykonaniem wszelkich czynności, a z czasem dotrze do końca "podróży" - oby szczęśliwie.

Dominik Cymer, dyrektor kreatywny Netizens
Jak widzę "tiuning" Allegro.pl dotyczy przede wszystkim strony głównej i identyfikacji. Kluczową zmianą jest zmiana logotypu.

Na plus oceniam dążenie jego autorów do znalezienia bardziej indywidualnego dla Allegro liternictwa przy jednoczesnym zachowaniu wypracowanego dotąd charakteru. W przypadku całościowej oceny layout'u minusem jest poziom jego elementów - są niewysmakowane, dość toporne, jakby wybrane z pierwszych prób graficznych. Nie chodzi o to żeby je bardziej urozmaicać ale aby idąc według obranego kierunku odnaleźć lepszą jakość. Doceniam jednak dążenie do prostoty.

Paweł Haltof, YUUX
Optymalizacja użyteczności Allegro.pl to spore wydarzenie ze względu na skalę popularności tego portalu.

Na nowym Allegro widać dużą zmianę w komunikacji. Na pierwszej stronie znacznie intensywniej prezentowane są produkty, a szary i pomarańczowy kolor zawładnął nagłówkami. W efekcie strona straciła miłą i miękką komunikację. Nowe heurystyki prowadzące do najbardziej znanych miejsc w portalu, stanowią raczej utrudnienie, gdyż znikają poza stroną główną. Samo główne menu wydaje się za długie i przeczy obecnym tendencjom na skracanie i grupowanie informacji. Sporym błędem menu głównego jest brak oznaczenia miejsca w serwisie, na którym przebywam. Pomimo kliknięcia w "szukaj" menu się nie zmieni.

Dla użytkowników odwiedzających Allegro kluczowe są "małe" funkcjonalności, które usprawniają drogę odnajdywania produktu do zakupu. Użyteczne elementy serwisu to przeglądanie widoku kafelków i sortowania oraz zakładki "kup teraz" i aukcji. Pewnym dyskomfortem jest dostępność stopki, która zanika na podstronach, jako rozwijane menu, a na stronie głównej jest rozwinięta.

Zmiany w panelach dla zalogowanych użytkowników były koniecznością, gdyż poprzednie nie spełniały swojej funkcji nawigacyjnej. Obecne zakładki są znacznie czytelniejsze i łatwiejsze w użyciu. Wydaje mi się, że same użyteczności poszły w dobrym kierunku, choć ich wizualizacja jest za słaba. Brak w niej wyrazistej komunikacji i skupienia się na zawartości zamiast na nagłówkach sekcji. Brakuje mi też skupienia się na takich funkcjach, które prezentują tylko najpopularniejsze elementy z menu czy najpopularniejsze funkcje. W Allegro wszystko mamy zaprezentowane jednocześnie, bez hierarchii i ukrywania mało używanych elementów.

Zdecydowanie zabrakło mi silniejszego hierarchizowania informacji. Niektóre są przecież kluczowe - jak np. aktualna cena i czas do końca aukcji. Wszystkie interfejsy pozostały właściwie niezmienione. Nadal są zawieszone w tabelkach. Przyszłość interfejsu Allegro wzorowałbym na Google Analitics, gdzie już na pierwszy rzut oka widać istotne elementy statystyk i najistotniejsze dane.