Nowe Allegro: Podróż z przygodami

"Błędy pojawiły się także na stronie prezentowania aukcji - Obecnie stronę prezentowania aukcji skonstruowano w sposób, który odciąga uwagę od ofert, a skupia na nawigacji i promocji Ceneo." - piszą w nadesłanym komentarzu Piotr Jardanowski i Wojciech Chojnacki z agencji Symetria. - "Wyszukiwarka, która zawsze znajdowała się tuż nad listą wyników wyszukiwania, obecnie została odsunięta przez szeroki pasek Ceneo, co utrudnia korzystanie z niej, a czasami trzeba jej po prostu od nowa szukać." (czytaj całą wypowiedź).

Nowe Allegro: Podróż z przygodami

Pomimo wielu słów krytyki, nowa strona przynosi także zmiany na lepsze. - "Pozytywne jest to, że Allegro nie zrobiło rewolucji, co oznacza, że niezależnie od efektów prac, większość użytkowników poradzi sobie z wykonaniem wszelkich czynności, a z czasem dotrze do końca "podróży" - oby szczęśliwie." - komentują P. Jardanowski i W. Chojnacki.

- "Zmiany w panelach dla zalogowanych użytkowników były koniecznością, gdyż poprzednie nie spełniały swojej funkcji nawigacyjnej" - mówi P. Haltof - "Obecne zakładki są znacznie czytelniejsze i łatwiejsze w użyciu. Wydaje mi się, że same użyteczności poszły w dobrym kierunku, choć ich wizualizacja jest za słaba."

- "W projekcie zostały uwzględnione potrzeby starszych użytkowników, którzy oczekują większych czcionek i lepszej przejrzystości" - mówi J. Rzepecki - "Być może użyteczność przez to wzrosła, ale nie wiadomo czemu założono, że osoby po czterdziestce nie mają kompletnie żadnych oczekiwań estetycznych."

Jak widać, w wielu miejscach zmiany dokonane na Allegro należy przyjąć za dobrą monetę. Mimo to lista zastrzeżeń jest dłuższa.

De gustibus non est disputandum (o gustach się nie dyskutuje) - ale jeśli w grę wchodzi użyteczność serwisu i wygoda korzystania z niego, to okazuje się, że nawet kolory i wielkość czcionek może mieć znaczenie. Pozostaje mieć nadzieję, że graficy Allegro wsłuchają się w głosy niezadowolonych użytkowników oraz ekspertów i nieco krytycznie spojrzą na swoje dotychczasowe dokonania. Choć nawet jeśli tego nie zrobią to trudno się spodziewać nagłego odpływu użytkowników najpopularniejszej platformy e-commerce w Polsce. Bo niby gdzie mieliby się przenieść?

- "Nowe Allegro to nie rewolucja tylko estetyczna i funkcjonalna ewolucja. Przy czym nie widać powodów do wielkich protestów, które i tak już mają i będą przez jakiś czas miały miejsce" - mówi Magdalena Górak, specjalista ds. komunikacji Artegence - "I to nawet mimo tego, że to, co na Allegro najważniejsze - czyli interfejsy aukcji - pozostały właściwie niezmienione. Zawsze przy zmianach, nawet tych na lepsze, na tak popularnych serwisach protesty się pojawiają. Większość użytkowników z zasady jest twardymi tradycjonalistami. Ich odpływ z Allegro do innego serwisu jest jednak nieprawdopodobny. Przyzwyczają się, bo realnej alternatywy na polskim rynku po prostu nie mają."

Za bezpośrednią konkurencję dla Allegro.pl uznaje się eBay.pl. Wywodzący się z USA serwis przez ostatni rok tracił jednak użytkowników i obecnie zajmuje trzecie miejsce wśród serwisów aukcyjnych, zaraz po Swistak.pl.

Komentuje Karol Świtała, rzecznik eBay
Uproszczony interfejs jest dostępny na eBay.pl już od dłuższego czasu. Chodziło nam o to by maksymalnie ułatwić nawigację po serwisie.

Notabene, jest to trend zauważalny w większości portali zakupowych. Dzięki nowemu układowi grafik nasza strona zyskała na przejrzystości. Wyeksponowano miejsce na rejestrację i logowanie do serwisu. Przedmioty cieszące się dużym zainteresowaniem są prezentowane wewnątrz jednej dużej tablicy na stronie głównej. Wyszukiwarka jest bardziej widoczna i łatwiejsza do zlokalizowania. Po przejściu do wyników wyszukiwania okienko "szukaj" pozostaje w tym samym, eksponowanym miejscu co na stronie głównej.

Reasumując sygnał do zmian dają sami użytkownicy, to oni kreują obecne trendy. Coraz więcej osób, kupuje oczami, wychodząc z założenia, że dobre zdjęcie mówi równie dużo co sam opis aukcji. Podobnie jest z serwisem aukcyjnym, gdzie o przyjemności z kupowania decydują nie tylko atrakcyjne ceny ale i wrażenia estetyczne.