Nietypowe formy linków sponsorowanych

Link telefoniczny

Link telefoniczny to rodzaj płatnego odnośnika pojawiającego się w wynikach wyszukiwania, służący zainicjowaniu rozmowy pomiędzy internautą a reklamodawcą. Obecnie na polskim rynku linki telefoniczne oferuje Wirtualna Polska i Netsprint. Onet proponuje natomiast teleboksy. Wśród tego typu reklam są zarówno te klikalne, jak i nieklikalne, zawierające jedynie tekst i informację o numerze telefonu. Za połączenie płaci zwykle reklamodawca. W ofercie Netsprinta opłata naliczana jest tylko wtedy, gdy rozmowa trwa dłużej niż 10 sekund (aby wyeliminować połączenia przypadkowe). W Onecie płaci się za każda minutę połączenia. Ceny kształtowane są tu w modelu aukcyjnym. Linki telefoniczne publikowane na stronach wyszukiwarek WP i Netsprint.pl kosztują od 2,50 zł za połączenie. Górnych limitów rzecz jasna nie ma - wszystko zależy od wielkości zamówienia, konkurencyjności branży, słów kluczowych etc.

Nietypowe formy linków sponsorowanych

Link telefoniczny

Po ustawieniu kursora nad linkiem telefonicznym otwiera się okienko, w którym można zapoznać się z większą ilością informacji.

W USA rozwiązanie takie całkiem dobrze się przyjęło. Ci, którzy kupują coś w sieci cenią sobie bowiem stały, bezpośredni (telefoniczny lub internetowy) kontakt ze sprzedawcą. To pozwala im nie tylko lepiej poznać produkt, ale przede wszystkim sprawdzić sprzedawcę, a jeśli staje się on bardziej wiarygodny, transakcja jest bardziej prawdopodobna. Między innymi dlatego link telefoniczny chętnie wykorzystują e-sklepy, firmy sprzedające produkty finansowe (ubezpieczenia, kredyty) oraz usługi turystyczne.

Nietypowe formy linków sponsorowanych

Link telefoniczny

Link telefoniczny ma niestety także kilka drobnych wad, ale z czasem są one zapewne do wyeliminowania. Internauci w Polsce nie są jeszcze na przykład przyzwyczajeni do takich linków i podchodzą trochę nieufnie do tego typu reklamy.

Link mobilny

To reklama serwowana przez wyszukiwarkę użytkownikom urządzeń mobilnych, za pomocą których łączą się oni z internetem. Link mobilny oferuje w Polsce Google. Reklama ma "minimalistyczną" postać dwóch wersów, z których każdy może mieć maksymalnie 18 znaków.

Link lokalny

Wśród ciekawszych form reklamowych SEM jest jeszcze link lokalny. W Polsce oferowany na przykład przez Onet (na zumi.pl).

Nietypowe formy linków sponsorowanych

Link lokalny

Internauta, poprzez korzystanie z mapy internetowej staje się odbiorcą reklam pojawiających się w postaci "dymków" na danej mapce po wskazaniu kursorem jakiegoś punktu na niej. W ten sposób reklamodawcy łatwo i w całkiem sympatyczny jednocześnie sposób docierają do swoich lokalnych odbiorców. Podobną propozycję ma także Google (w ramach Google Maps). Niestety w Polsce nie jest ona jeszcze dostępna dla reklamodawców.

Nietypowe formy linków sponsorowanych

Link wideo

***

Rozpatrując temat "nietypowości linków" można brać pod uwagę nie tylko ich formy, ale także na przykład rzadziej spotykane modele rozliczeń takich reklam lub powiedzmy okoliczności czy sposoby stosowania narzędzi SEM...

Linki z akcją

Do stosunkowo rzadko wdrażanych u nas form rozliczania za linki sponsorowane należy model CPA (cost per action), w którym reklamodawca płaci nie tyle za kliknięcie i przejście z linku na jego stronę WWW, ile za konkretną akcję tam wykonaną (rejestracja, subskrypcja newslettera, złożenie zamówienia, etc.). Nie w każdym przypadku można to oczywiście zastosować, ale warto pamiętać o takim rozwiązaniu. W chwili obecnej w ramach oferty polskiego Google opcja ta dostępna jest na przykład wyłącznie dla niektórych reklamodawców - tych zaproszonych przez Google do skorzystania z modelu CPA, a zaprasza się zwykle tych, którzy mogą pochwalić się w prowadzonych już kampaniach SEM wysokim współczynnikiem konwersji.

Linki antykryzysowe

Nietypowe wykorzystanie linków sponsorowanych to w polskich warunkach użycie ich jako szybkiego i skutecznego narzędzia w działaniach antykryzysowych. Wiele jest takich przykładów w świecie, u nas nie ma ich w zasadzie wcale. McDonald's wsparł się swego czasu płatnymi odnośnikami na stronach Google.com w odpowiedzi na piętnujący markę film "Super Size Me", oraz wszystkie te zjawiska, które sam film wywołał wśród odbiorców (w internecie i nie tylko). Dell natomiast bronił się w amerykańskiej wyszukiwarce linkami sponsorowanymi prowadzącymi do rzetelnych, pomocnych informacji dotyczących problemów z wybuchającymi w laptopach bateriami... I były to bardzo dobre posunięcia. Lepiej żeby użytkownicy poszukujący związanych z nami informacji na "gorący temat" obiegający wszystkie media trafiali do samego źródła, czyli na nasze strony WWW, niż na antystrony...

Linki okolicznościowe

W światowym internecie często pojawiają się linki sponsorowane, które nawiązują do bieżących wydarzeń. Najczęściej takie reklamy wykupują media: wydawcy prasowi, stacje telewizyjne, etc. Linki prowadzą do artykułów lub materiałów multimedialnych zamieszczonych w internecie, dotyczących aktualnego, głośnego, medialnego w danej chwili tematu. Dla poszczególnych mediów i ich serwisów internetowych to świetny sposób na zwiększanie oglądalności. Tak było na przykład w przypadku głośnych jakiś czas temu wydarzeń określanych jako Masakra w Wirginia Tech. Wszyscy o tym mówili, wszyscy byli tym żywo zainteresowani, wszyscy o tym pisali, zatem media walczyły o odbiorców linkami sponsorowanymi. The New York Times i The Washington Post zapewniły sobie pierwsze pozycje w Google na słowa i frazy kluczowe związane ze strzelaniną na amerykańskiej uczelni. The Times, CNN i Fox News zrobiły to samo przy pomocy płatnych odnośników Yahoo. Media prześcigały się nie tylko w relacjach, artykułach, zdjęciach, reportażach, ale także w chwytliwych tekstach linków sponsorowanych... "Shooting at Virginia Tech", "Special Report on Va Tech Shootings", "Timeline of the tragedy and reports from VA Tech students"... W polskich mediach nie ma jeszcze takiej tradycji, ale media zachodnie regularnie wykorzystują internet w taki właśnie sposób.

Wbrew pozorom, nie jest to propozycja tylko dla mediów. Takie linki okolicznościowe na przykład na potrzeby wizerunkowej kampanii SEM może bowiem wykupić firma, o której jakieś uznane medium napisało pozytywny artykuł. Link może prowadzić na strony z tym materiałem, nie zawsze musimy linkować przecież do firmowej witryny.

Warto eksperymentować

Poza klasycznymi linkami sponsorowanymi warto wzbogacać swoje kampanie SEM o dodatkowe formy, bo wcale nie kosztuje to więcej, a być może uda się w ten sposób odkryć coś, co szczególnie spodoba się naszej grupie docelowej, albo okaże wyjątkowo skuteczne w danym przypadku. Search engine marketing jest jeszcze młodą dziedziną i wiele pozostało tu do odkrycia.

Tekst: Aneta Mitko

Autorka jest związana z branżą interaktywną od 1999 roku. Współpracuje z Bluerank, wcześniej z Digital One Euro RSCG i BiznesNet SA. W zawodowym portfolio ma udział w projektach internetowych prowadzonych m.in. dla: 7 UP, DaimlerChrysler, MultiBanku, Pepsi, Rainbow Tours, Renault, Telekomunikacji Polskiej.