Niemiecki dom ostoją niemieckiego e-commerce

W pierwszej połowie br. niemieckie gospodarstwa wydały w Internecie łącznie 2,4 mld EUR - wynika z szacunków GfK.

GfK ocenia, że tegoroczne wydatki w Internecie dokonane przez członków niemieckich gospodarstw domowych - z domu - sięgną 5,3 mld USD. Oznaczałoby to, że będą wyższe od ubiegłorocznych o 600 mln USD. Największą grupę e-konsumentów stanowią w Niemczech osoby w wieku 20 - 49 lat.

Niemcy szczególnie upodobali sobie korzystanie w domowym zaciszu z serwisów aukcyjnych. To najszybciej rosnący segment detalicznego e-commerce, w aukcjach on-line uczestniczy już obecnie 27% niemieckich domowych e-konsumentów (16% zimą 2001/2002; latem 2001 roku odsetek ten sięgał 13% a zimą 2000/2001 - 10%). W tym przypadku jako użytkownika aukcji uwzględniono każdego internautę, który dokonał tą drogą choćby jednego zakupu. Niemcy są najbardziej zagorzałymi w Europie uczestnikami aukcji on-line (np. w Wielkiej Brytanii wylicytowało cokolwiek przez Internet tylko 8% e-konsumentów). Uczestnicy e-aukcji są szczególnie cenną grupą - poprzez swoje szerokie zainteresowania powiększają asortyment produktów dostępnych za pośrednictwem Sieci, bardziej niż przeciętny internauta interesują się bezpieczeństwem, wywierając tym samym presję na podniesienie standardów bezpieczeństwa w niemieckim e-commerce.

W 2002 roku niemieckie gospodarstwa domowe kupiły on-line według oceny GfK o 27% więcej niż w roku poprzednim. Największy udział w wartości tej sprzedaży ma elektronika użytkowa (45%). Nośniki video, CD i DVD mają ok. 12-proc. udział w rynku.