Nielsen Online: Będziemy monitorować polską reklamę internetową już w przyszłym roku

Co Pan sądzi o firmie Gemius - poważna konkurencja czy potencjalny partner na naszym rynku?

Gemius to - tak jak Nielsen - firma badawcza. Posiada wiele narzędzi badawczych oraz dobry zespół. Gemius na pewno będzie dla nas wymagającym konkurentem w Polsce i będzie to analogiczna sytuacja do tej, jaka istnieje w Wielkiej Brytanii i w Stanach Zjednoczonych gdzie konkurujemy z ComScore.

A jakie jest Pana zdanie o metodologii badawczej Gemius i o real users?

Nigdy nie wypowiadamy się na temat metodologii innych firm badawczych. My ufamy naszym liczbom i naszym metodom badawczym. Najważniejsze i najbardziej priorytetowe są dla nas obecnie badania panelowe występujące w pięciu krajach europejskich: Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i we Włoszech. Inwestujemy ogromne pieniądze w rozwijanie tej metody i budowanie grup panelowych. Rekrutujemy (zarówno offline jak i online) uczestników i instalujemy specjalne oprogramowanie na komputerach, które mierzy ich całą aktywność w sieci. Jeszcze raz powtórzę: najważniejsza jest dla nas wysoka jakość badań - dlatego nie badamy cookies tylko jednostki z grup panelowych.

W Polsce nie mamy obecnie żadnych badań dotyczących mobile i wideo online. Czy planujecie swoją obecność na rynku polskim również w tych obszarach?

Specjalny oddział naszej firmy Nielsen Mobile zajmuje się wyłącznie badaniem strefy mobilnej i oferuje (nieco podobny do Site Centric) produkt Mobile Centric. Wykorzystując zaawansowaną i kompleksową metodologię badawczą współpracujemy razem z operatorami w USA by poznać i zanalizować wszystko to, co jest ważne dla tego rynku. Niedawno miałem prezentację na temat penetracji mobilnego internetu w wielu krajach - niestety nie było wśród nich Polski. Kilka tygodni temu dyskutowaliśmy jednak o priorytetowej roli, jaką ma dla nas Polska w tej części Europy - więc być może sytuacja, również w obszarze mobile, ulegnie jeszcze zmianie.

Jeśli chodzi o wideo online to również mamy dedykowany produkt do mierzenia tego medium. Jest on jednak zintegrowany z badaniami panelowymi, stąd automatycznie działa tylko w tych pięciu wymienionych wcześniej przeze mnie krajach. Chcę jednak podkreślić, że zagadnienie mediów strumieniowych w internecie to niezwykle istotny dla nas obszar badań, który z pewnością będziemy rozwijać.

Dziękujemy za rozmowę