Nielsen/NetRatings kupuje JMM

Nielsen/NetRatings poinformował o planach zakupienia Jupiter Media Metrix. Firma badawcza wyłoży w akcjach i gotówce łącznie 71,2 mln USD.

Finalizacja transakcji jest przewidywana w I kw. 2002 roku. Pod względem liczby klientów Nielsen/NetRatings stanie się wówczas największą firmą na rynku badania Internetu. Ze względu na pokrywający się w znacznej mierze zakres działalności obu spółek, przejęcie pociągnie za sobą prawdopodobnie redukcje zatrudnienia. Dodatkowo N/NR przejmie za 16,4 mln USD 80,1% w spółce eRatings.

NetRatings i JMM opierają się w swoich analizach na badaniach panelowych użytkowników Internetu. Połączony panel obu firm obejmowałby około 200 tys. internautów. Największym konkurentem pod względem wielkości panelu jest niedawno powstała firma ComScore, która bada zachowania w Sieci ponad 1,5 mln osób. Firma stosuje odmienny sposób rekrutacji – zamiast np. pieniędzy - uczestnikom panelu oferuje bardziej komfortowe korzystanie z Internetu, poprzez dostarczenie odpowiedniego oprogramowania i miejsca na swoich serwerach. Ta skuteczna taktyka rekrutacyjna może jednocześnie zakłócic nieco obraz uzyskany w badaniu – dysponujący teraz „szybszym” Internetem uczestnicy panelu mogą być w Sieci aktywniejsi niż „zwykli” użytkownicy, których dotyczy dokonywana później estymacja.