Nielsen znalazł sposób na kasowane ciasteczka

Renomowana światowa firma badawcza w piątek poinformowała o wprowadzeniu do swojej oferty metody, która pozwoli z dużą precyzją oszacować liczbę użytkowników. Sposób radzi sobie z ich wyliczaniem mimo zjawiska kasowania plików cookie. Komunikaty, jakie pojawiły się w mediach podkreślają, że nowy sposób jest innowacyjny, bo badanie łączy dwa typy badań: panelowego oraz badania typu site-centric. Przypomnijmy zatem, że owa rzekomo unikalna metodologia jest już stosowana w badaniu Megapanel PBI/ Gemius.

Propozycja łączy w sobie dane pochodzące z panelu NetView, oraz wyniki badań typu site-centric o nazwie SiteCensus. W tej chwili badanie Nielsena, łączące dwie metody jest oferowane we Włoszech, w niedługim czasie ma być wprowadzona w Australii.

Propozycja dobrze radzi sobie z problemem kasowania plików cookie. Komunikat nie precyzuje, w jaki sposób, można jednak przypuszczać, że jest to metoda podobna lub tożsama z tą, jaką zastosowano w badaniu Megapanel.

Przy okazji informacji o nowej metodzie szacowania liczby użytkowników, Nielsen poinformował o skali tego zjawiska. Okazuje się, że aż 47,4% użytkowników identyfikowanych na podstawie cookie kasuje te pliki. Na serwisach informacyjnych aż 31,1%, rozrywkowych prawie 30%. Stosunkowo mały problem z szacowaniem liczby uzytkowników wyłącznie na podstawie cookies mają serwisy turystyczne oraz finansowe, gdzie udział takich użytkowników nie przekracza 10%.

Jak radzi sobie metodologia badania Megapanel PBI/Gemius z kasowaniem, cookie w materiale: Metodologia badań Megapanel PBI/Gemius w pytaniach i odpowiedziach.

Komentarz Marcina Pery, wiceprezesa Gemius S.A

Autorska metodologia firmy Gemius łącząca badania site-centric i user-centric została z powodzeniem wdrożona już w roku 2003. Prezentowaliśmy wówczas proponowaną metodologię łączenia danych na konferencjach naukowych, w tym na największej konferencji stowarzyszenia ESOMAR. W roku 2004 roku zaprezentowaliśmy po raz oficjalny pierwsze wyniki badania Megapanel PBI/Gemius stanowiące pierwsze tego typu badanie na świecie. Z jednej strony możemy więc być dumni, że tak uznane firmy badawcze na świecie jak Nielsen poszły tym samym tropem i wdrożyły te same pomysły, które zaproponowaliśmy polskiemu rynkowi już ponad dwa lata temu, z drugiej strony dziwi nas nieco przypisywanie sobie przez tak zacną firmę nie swojego przecież pomysłu. Cóż, będziemy jeszcze więcej wkładać wysiłku w to, aby polska myśl była lepiej zauważalna na świecie.

Samą ideę połączenia danych site-centric i user-centric trudno jest opatentować. Jest to pomysł, który może być implementowany na wiele szczegółowych sposobów. Jako firma jesteśmy też generalnie przeciwni patentowaniu ogólnych algorytmów i pomysłów. Uważamy, że bardzo dobre pomysły powinny być własnością całej ludzkości.

Aktualizacja: 12 września 2005 22:30

W ramce pojawił się komentarz Marcina Perego, wiceprezesa Gemius.