Nie excytujemy się Europą

Excite@Home może sprzedać swój europejski oddział. Decyzja będzie uzależniona m.in. od tego, czy AT&T zachowa swoje udziały w firmie.

Excite@Home - firma zależna od AT And T (74% głosów na WZA) - operuje w 11 krajach europejskich za pośrednictwem Excite Europe, w której posiada 100% udziałów. Pod marką Excite prowadzi lokalne portale internetowe. W USA, od czasu fuzji z firmą dostępową At Home (maj 1999 r), dostarcza także usługi internetowe. Mieści się w piątce najpopularniejszych amerykańskich portali i ma 6 mln subskrybentów usług dostępowych.

W 2000 r. Excite Europe zanotowało 30 mln USD przychodu i stratę netto, której wielkości firma nie podała do publicznej wiadomości.

Z uwagi na kurczący się amerykański rynek reklamy, Excite@Home musi szukać oszczędności. Wyjście z rynku europejskiego jest jedną z możliwości ich osiągnięcia. Od czasu fuzji z At Home firma stawia raczej na usługi dostępowe, niż medialne. Analitycy przewiduję, że ogłoszone niebawem wyniki za I kw. br. mogą być gorsze, niż przewidywano.

AT&T myśli o sprzedaży części lub całości udziałów w Excite@Home. Zainteresowanie tą firmą wyraża Vivendi Universal. Ewentualne powiązanie z tym koncernem może zmienić politykę względem europejskich operacji Excite@Home. Niektórzy z przedstawicieli firmy stanowczo odrzucają możliwość ich zakończenia, zwracając uwagę na zainwestowany czas i pieniądze a także na perspektywiczną wartość europejskiego rynku. Decyzje nie zostanę podjęte, zanim firma nie desygnuje nowego prezesa. Na razie, od wrześnie ub.r. panuje w niej "bezkrólewie". Nowym prezesem spółki zostanie prawdopodobnie Patti. S. Hart - do tej pory dyrektor wykonawczy firmy telekomunikacyjnej Telocity.

W lutym b.r. Excite stworzyło - mocno zubożoną - polską wersję swojego portalu. Nie poszły za tym żadne dalsze kroki odnośnie polskiego rynku.

<i>Źródło: Financial Times</i>