"Nie chcemy być drugim Allegro" - czyli o nowej odsłonie Swistak.pl

Jak dowiedzieliśmy się, ilość aukcji od początku roku zwiększyła się o 10-15 proc. Łączny obrót z transakcji na Swistak.pl ma w tym roku osiągnąć więcej niż 50 mln zł.

Nadszedł czas, by zapytać ekspertów z branży internetowej, co sądzą o nowej odsłonie serwisu aukcyjnego Swistak.pl. Analizę pod względem użyteczności przeprowadzają Wojciech Kuśmierek z UseLab, Nikodem Krajewski z Divante oraz Wojciech Chojnacki z Symetrii.

Wojciech Kuśmierek, UseLab

1. Brakuje tagline'a - krótkiego tagline'a przy logu, które pokazuje jakie są zalety serwisu, czym chce się wyróżnia od innych (np. "Najbezpieczniejsze aukcje i negocjowanie cen".

2. Błędy przy wyszukiwarce. Wyszukiwarka jest ustawiona w nietypowym miejscu, (zwykle użytkownicy poszukują jej po środku lub z prawej strony serwisu). Przykładowy wpis "np. sony ericsson k850i" jest zbyt mocny, przez co użytkownik dłużej zastanawia się nad funkcją pola.

Wyniki wyszukiwania też nie są zadowalające. Po wpisaniu słowa "telewizor" na pierwszym ekranie był tylko jeden telewizor, reszta to akcesoria typu stolik.

3. Zła nazwa funkcji "dodaj aukcję". Ostatecznym celem użytkownika jest sprzedanie przedmiotu. Dodanie aukcji jest tylko środkiem do tego celu. Dlatego lpeszym rozwiązaniem byłoby umieszczenie nazwy "Sprzedaj przedmiot".

4. Płaski rozkład kategorii jest dobrym pomysłem. Użytkownicy mogą na pierwszy rzut oka widzą, co składa się na eksplorację.

5.Marnowanie miejsca na pomoc. Pomoc ma sens, jeżeli jest pokazywana kontekstowo - np. w momencie zakupu lub sprzedaży. Użytkownicy rzadko z sami z siebie czytają instruktarze i dobre rady - sięgają po nie w momencie konkretnej potrzeby. Ponadto brak w tym miejscu ("dla sprzedających") linku do wystawienia swojego przedmiotu.

6. Jasne wskazanie położenia w hierarchii. Użytkownik łatwo może określić gdzie się znajduje, zarówno dzięki drzewku po lewej stronie jak i tzw. "breadcrumbs" u góry strony. Ostatni element "breadcrumbs" nie powinien co prawda być zlinkowany (powinno unikać się linków do tej samej strony, na której znajduje się użytkownik)i brakuje linku do strony głównej, ale dobrze, że istnieje możliwość szybkiego odnalezienia się w strukturze serwisu.

7. Kontrowersyjny sposób prezentacji produktów poprzez "kafelki". Użytkownicy często wolą widzieć więcej produktów na jednym ekranie, aby móc porównać je między sobą. Są produkty, które lepiej wypadają w stosowanej na Świstaku formie (np. ubrania), ale są takie, którym ta forma nie służy.

Forma tabelaryczna (jedna linia na jeden produkt) lepiej też eksponuje możliwość sortowania produktów. Przy obecnym wyglądzie te funkcje mogą być niezauważane. Warto by było przynajmniej zostać możliwość samodzielnego przełączania widoku.

8.Niepogłębione niektóre kategorie. Niektóre kategorie są zbyt płytkie. Wyszukiwanie miksera wśród lodówek i frytkownic może być dość uciążliwe. Podobnie, nawet jeśli istnieje możliwość wybrania kolejnej podkategorii (np. AGD: kuchnia lub łazienka) pojawia się pytanie o sens prezentacji produktów z tak odmiennych miejsc. Użytkownicy są zwykle nastawieni na cel ("Mikser" lub "wanna") i warto im pomóc w osiągnięciu tego celu, np. umieszczając spłaszczony widok kategorii w miejscu produktów (tak jak ma to miejsce na głównej stronie)

9. Źle umieszczona paginacja. Paginacja zaczyna się dopiero pod wyróznionymi produktami. Jednak użytkownik zwykle szuka tej kontrolki na górze strony. Być może rozwiązaniem by było pomniejszenie wyróżnionych produktów, tak, aby wizualnie odróżniały się od niewyróżnionych.

10.Brak kosztu przesyłki. Koszt przesyłki potrafi znacznie zmodyfikować cenę, zwłaszcza wśród tańszych produktów. Dlatego przydałaby się możliwość zobaczenia tej ceny w ogólnym spisie.

11.Brak funkcji porównywania. Użytkownicy często długo przebierają wśród wielu podobnych produktów. Dobrze by było udostępnić im funkcjonalność zgrupowania w jednym miejscu kilku produktów.

Niniejsza prezentacja powstała wskutek pobieżnego przeglądu. Szczegółowa analiza, badania i poznanie celów biznesowych właściciela serwisu mogą sprawić, że powstałe wnioski mogą się różnić od tych zawartych w niniejszej prezentacji.