Nexto.pl: E-prasa się przyjęła, czas na e-książki i audiobooki

Przejdźmy do cyfrowych książek. Naliczyłem w Nexto.pl około tysiąca e-booków, przy czym są to głównie mało znane tytuły mało znanych autorów. Czy duże wydawnictwa "papierowe" są zainteresowane sprzedażą książek przez internet? Inaczej mówiąc: czy jest szansa, że w dziale "E-booki" znajdziemy za jakiś czas cyfrowe wersje książek powiedzmy z listy bestsellerów Empiku?

W segmencie e-booków zaczynają się pojawiać pozycje Grocholi, Marka Krajewskiego i innych znanych polskich pisarzy. Problem jest z książkami na licencjach zachodnich. Większość wydawców nie ma jeszcze praw do wersji elektronicznych. Dlatego też w segmencie e-booków nastawieni jesteśmy na budowanie wartości na przyszłość.

Postawiliśmy sobie zadanie digitalizacji jak największej liczby książek na polskim rynku, nie tylko z myślą o sprzedaży tu i teraz na Nexto.pl. W tym celu powstała też dwa miesiące temu nasza nowa firma Nexto Digital Services, zajmująca się składem książek do druku i do formatu XML oraz archiwizacją do XML wydanych już pozycji. W tym roku odwiedziliśmy największe targi wydawnicze we Frankfurcie i okazało się, że w Niemczech jest obecnie szał digitalizacji treści.

Patrząc na efekty sprzedaży Kindle (czytnik e-papieru stworzony przez Amazon.com) wydaje się to być dobrą drogą. Tylko, aby rozpocząć sprzedaż na tego typu urządzeniach trzeba się do tego przygotować. Po to też format XML. Zresztą kwestia XML dotyczy również czasopism i gazet.

Oferta audiobooków jest dużo skromniejsza, w tym dziale serwisu znalazłem około 200 tytułów. Dlaczego audiobooki nadal nie są u nas zbyt popularne i co Pana zdaniem należy zrobić, aby rozruszać ten segment rynku?

Ja bym powiedział, że jest wręcz odwrotnie. Przy tak skromnej ofercie tytułowej notujemy sprzedaż książek audio przekraczającą sprzedaż e-prasy. Promocje książek audio rozpoczęliśmy dosłownie trzy miesiące temu i widać lawinowy wzrost zamówień. Jak na początku naszej rozmowy wspomniałem, na wdrożenie czeka kilku tysięczna oferta tytułów z zagranicy oraz w sumie kilkaset pozycji polskich.

Polska oferta tytułowa nie jest może na razie najszersza z powodu ogólnie skromnej oferty tytułowej na rynku. Szacuje się, że w sprzedaży na CD jest ok. 600 tytułów. Tylko część wydawców posiada prawa do sprzedaży w formacie mp3 do pobrania.

Nexto.pl: E-prasa się przyjęła, czas na e-książki i audiobooki

Nexto.pl, strona główna

Przejdźmy do kwestii finansowych. Wydawców prasy, e-książek i audiobooków interesuje z pewnością, jaką marżę pobiera Netpress od każdego sprzedanego pliku.

Bywa różnie, ale najczęściej jest to 50/50. U wydawców zachodnich jest to nawet 60% i nie ma w tym nic dziwnego. Z naszej części zarobku utrzymujemy program partnerski. Prowizje w ramach Nextranet.pl sięgają 30%, czyli bardzo dużo. Taki układ wszystkim się opłaca, bo wydawca "nie dotykając palcem" dystrybucji i nie ponosząc dodatkowych kosztów ma stale zwiększającą się sprzedaż, a my, łącznie z dobrze opłacanymi partnerami, budujemy ruch na witrynie.

Na początku zeszłego roku szacował Pan, że obroty Nexto.pl przekroczą 2 mln zł. Przekroczyły?

W ciągu roku zaszła u nas jeszcze jedna zmiana. Połączyliśmy się z serwisem ZloteMysli.pl (Złote Myśli Sp. z o.o. - przyp. red.), którego obecnie jesteśmy 100% właścicielem. Złote Myśli zajmują się wydawaniem i sprzedażą poradników i literatury biznesowej w formie e-booków. Skonsolidowane przychody obu spółek za 2008 rok wyniosły ok. 3 mln. zł.

Jak wygląda struktura przychodów Nexto.pl? W styczniu 2008 r. prognozował Pan, że przychody ze sprzedaży e-prasy, e-książek i audiobooków rozłożą się w tym roku mniej więcej po 1/3.

Obecnie jest to: 13% e-booki, 43% e-prasa, 44% książki audio.

Ilu partnerów należy obecnie do sieci Nextranet.pl i jaką część obrotu Nexto.pl generują?

W ramach sieci, zarejestrowanych jest prawie 17 tys. osób. Ogólnie partnerzy zarówno zakładający swoje sklepy, jak i ci "linkujący" do Nexto.pl bezpośrednio, generują ponad 50% przychodów.

A jaka część prowizji od sprzedaży każdego pliku trafia na konto partnera?

Od 10% do 30%, z tym, że my oferujemy coś takiego jak prowizję wieczną. Oznacza to, że część prowizji, od pozyskanego klienta partnera będzie dostawał dopóki dany klient będzie u nas kupował.

Czy Nexto.pl osiągnęło już próg rentowności?

Obecnie prowadzimy działania optymalizujące naszą działalność. Oznacza to, że zmniejszamy inwestycje w technologie i staramy się automatyzować działania w firmie. Mam więc nadzieję, że w najbliższych miesiącach spółka będzie rentowna. Złote Myśli są spółką rentowną.

Przenieśmy się na chwilę w przyszłość, powiedzmy o pięć lat do przodu. Jak wygląda Nexto.pl i co sprzedaje?

Nexto.pl i sieć Nextranet.pl są największym sprzedawcą i hurtownikiem cyfrowych treści na polskim rynku, zbliżając się poziomem sprzedaży do największych księgarni internetowych w Polsce. Sprzedajemy nie tylko książki audio, e-booki i prasę, ale także oprogramowanie, kursy multimedialne i inne cyfrowe produkty. Wymaga to jednak wielu lat ciężkiej pracy, promocji i budowania firmy przyjaznej klientowi, gdzie każdy może kupić produkt natychmiast, 24 godziny na dobę, taniej niż obecnie, nawet o 80%. Jeśli plan się powiedzie, to firma ma szansę wyjść także poza granice polskiego rynku.

Dziękuję za rozmowę.