Nasze najdroższe domeny .pl

Najdroższe domeny .pl

Prezentujemy zestawienie najdrożej sprzedanych domen .pl, których ceny udało nam się ustalić na podstawie oficjalnych kwot zlicytowanych na aukcjach, a także tych, które oszacowaliśmy na podstawie innych źródeł.

Zaznaczyliśmy formę sprzedaży, rok, informację, czy kwota została podana do publicznej wiadomości oraz rzecz najważniejszą tj. cenę. Cenę prawdziwą lub prawdopodobną będącą uśrednieniem szacunków, spekulacji, analiz i ... domysłów branżowego środowiska "domainerów".

Zestawienie otwiera rekordzistka: orange.pl którą za kwotę ponoć ok. 150 tys. euro, od Agencji Reklamowej Orange należącej do Migut Media kupiła wchodząca do Polski firma Orange. Inni operatorzy telefonii komórkowej prawdopodobnie również na domenach nie oszczędzają. Plus.pl kupiony za ponad 100 000 USD czy era.pl za ponad 100 000 zł to najlepsze przykłady. Jeśli chodzi o plus.pl to wg niektórych źródeł domena ta została odebrana właścicielom arbitrażowo - to jednak jest również informacja nieoficjalna.

Nie cichną też spekulacje wokół kupna domeny play.pl, za którą operator gotowy jest ponoć zapłacić nawet milion zł. To już wówczas na pewno będzie rekord! Chociaż tak naprawdę nie wiadomo. Konia z rzędem temu, kto potrafi podać cenę za jaką kupione zostały domeny aol.pl czy msn.pl. Niestety nie mogę podać informacji o cenie za którą kupiona została domena aol.pl - to jedyna rzecz jaką usłyszeć można od Victorii Johnson, marketing manager w AOL Europa. Nawet nie podejmuję się fantazjować o kwocie za jaką sprzedano te domeny - żartuje Marcin Majerek, rzecznik prasowy serwisu domeny.pl.

Nasze najdroższe domeny .pl

Podane powyżej ceny polskich domen, choć nieoficjalne, wydają się bardzo prawdopodobne. I choć daleko im do światowych rekordów, robią pozytywne wrażenie. Trzeba sobie też otwarcie powiedzieć, że faktyczna liczba sprzedanych/kupionych domen o podobnej wartości, jest znacznie większa. A powodów, dla których nie mówi się o tym oficjalnie, bardzo wiele - mówi o zestawieniu najdroższych domen w Polsce Marcin Majerek(Domeny.pl).

Podobny aspekt fragmentaryczności podanego zestawienia podkreśla Przemysław Bojczuk (Złapane.pl) - Na tej liście brakuje zapewne wielu domen, ja sam sprzedałem jedną z domen za kwotę wyższą od kilku wymienionych. Niestety nie mogę ujawnić nabywcy, ani nazwy domeny - i myślę, że tak jest w większości przypadków.

Niebagatelny jest również aspekt czasu tj. daty kupna wymienionych w zestawieniu domen, na co uwagę zwraca Bartłomiej Usydus, właściciel serwisu www.domdomen.pl i ponad 2000 domen. Domena sprzedana w 2006 roku za kwotę x w roku 2008 prawdopodobnie sprzedałaby się za dwukrotność "x", o ile nie więcej - podkreśla Usydus wyjaśniając ten fakt analizą cen osiąganych przy sprzedaży tańszych domen oraz wyraźnym wzrostem świadomości zarówno sprzedających jak i kupujących domeny. Można założyć, że wartość domen co roku wzrasta o 50%. np dziennik.pl dzisiaj sprzedałby się prawdopodobnie za 150 tys. - 200 tys. zł, a nie figurującą w zestawieniu sumę 79 tys. zł - dodaje inwestor branży domenowej.

Krzysztof Mikulski - dyrektor ds. rozwoju biznesowego w Pionie Internet Agory SA.
Z biznesowego punktu widzenia transakcje przedstawione w zestawieniu nie są zaskakujące, bo dotyczą w większości przypadków nazw produktowych największych polskich firm z określonych branży. Prawdziwy biznes robi się dziś jednak na tzw. "długim ogonie" - na nazwach domen, które dopiero mogą posłużyć do nazywania w przyszłości określonych produktów, lub po prostu by zablokować w tym względzie konkurencję.

To coś na podobieństwo "wojny" producentów samochodów w rejestrowaniu setek nazw dla aut - maszyn, które .... nigdy nie powstaną