Napster jeszcze nie uziemiony

Przed okręgowym sądem apelacyjnym w San Francisco rozpoczął się kolejny akt sporu pomiędzy firmą Napster, a The Recording Industry Association of America. Ku radości Napstera decyzji jeszcze nie ma.

Konflikt rozpoczął się w grudniu zeszłego roku. Przypomnijmy, że RIAA (reprezentujące interesy przemysłu fonograficznego) oskarża Napster o to, że jego działanie sprzyja kradzieży dóbr intelektualnych należących do firm fonograficznych i muzyków (chodzi przede wszystkim o nielegalne kopiowanie i piracką dystrybucję muzyki). W lipcu zeszłego roku sąd pierwszej instancji przychylił się do argumentacji prawników reprezentujących RIAA i nakazał Napsterowi usunięcie ze swojej strony dostępu do utworów. Firma zdołała wywalczyć czasowe zawieszenie wyroku.

Wczorajsze przesłuchanie stron miało przede wszystkim umożliwić sądowi ocenę technicznych możliwości walki Napstera z piratami, korzystającymi z witryny. Firma broni się wskazując na następujące fakty: nie jest odpowiedzialny za poczynania swoich użytkowników, jego działalność jest pionierska w dziedzinie udostępnia muzyki w Internecie; stanowi bezpłatną reklamę dla produktów przemysłu fonograficznego, co przekłada się na wzrost jego dochodów. Prawnicy RIAA uważają, że to tylko puste słowa. Komentatorzy oceniają, że decyzja sądu może zapaść dopiero za parę tygodni.

Całej sprawie towarzyszy ogromne zainteresowanie. Wyrok będzie jednym z precedensów, które wyznaczą drogę rozwoju bardzo ważnej dziedziny internetowego biznesu

Obie strony skłaniają się do kompromisu i prowadzą w tej sprawie rozmowy. Napster ma świadomość, że ostateczna decyzja sądu będzie dla niego niekorzystna (we wrześniu nowojorski sąd wyrokował przeciw MP3.com w sporze z Universalem). Przemysł fonograficzny natomiast zdaje sobie sprawę, że Internet wcześniej czy później stanie się istotnym medium dystrybucji jego produktów. Napster skłonny jest płacić za prawo do wykorzystania utworów (proponuje kwotę 500 mln $ w 2001 r.). Jednym ze sposobów finansowania tych opłat byłoby wprowadzenie przez Napster miesięcznego abonamentu w wysokości 5 dolarów dla użytkowników witryny.