Największy nośnik świata

Czy myśleliście kiedyś o tym, aby powiesić 2400 m2. Waszej reklamy 300 m nad ziemią? Przesuwać ją potem nad miastem, tak aby w ciągu jednego dnia zobaczyło ją nawet 1 - 2 mln ludzi? I aby mówili o tym wszyscy, używając wielokrotnie nazwy Waszej marki? Nieosiągalne? A właśnie, że tak!

Czy myśleliście kiedyś o tym, aby powiesić 2400 m2. Waszej reklamy 300 m nad ziemią? Przesuwać ją potem nad miastem, tak aby w ciągu jednego dnia zobaczyło ją nawet 1 - 2 mln ludzi? I aby mówili o tym wszyscy, używając wielokrotnie nazwy Waszej marki? Nieosiągalne? A właśnie, że tak!

Jacek Rogoziński, szef firmy Rodan Invest, która dla Allegro zorganizowała pierwszą w Polsce akcję marketingową z udziałem sterowca, mówi: "Kiedy pierwszy raz zobaczyłem sterowiec reklamowy Škody podczas kampanii Roomstera we wrześniu ubiegłego roku, wrażenie było tak silne, że już po tygodniu wiedziałem, że to jest właśnie to. Po kilku tygodniach intensywnej nauki o wszystkim, co wiąże się z reklamą na sterowcach, byłem gotowy do złożenia oferty pierwszemu klientowi. Wybór był najlepszy z możliwych!“. Pierwszym klientem, z którym Rodan rozmawiał na ten temat, była firma Allegro. "Ludzie z Allegro natychmiast podchwycili pomysł. Dzięki ich ogromnej otwartości na całkowicie nowy projekt, a także chęci podjęcia ryzyka jesteśmy w trakcie realizacji największej kampanii wizerunkowej w Polsce, a sterowiec w miejscach, w których lataliśmy, był zauważony przez dosłownie wszystkich“. Ale zacznijmy od początku.

Sterowiec

Sterowiec to maszyna latająca, która jest, mówiąc najprościej, elipsoidalnym balonem wypełnionym gazem lżejszym od powietrza - w czasach największego rozwoju sterowców wodorem, a obecnie niepalnym helem. Dzięki silnikom sterowiec jest całkiem sprawnym środkiem transportu, a w przypadku naszego sterowca Allegro kabina pasażerska mieści 2 pilotów i do 8 pasażerów. Standard kabiny przypomina pierwszą klasę w liniach lotniczych - na pokładzie jest nawet toaleta.

Reklama

Peter Buckley lata sterowcami jako pilot od 1975 r. Przez długi czas był pilotem doświadczalnym w brytyjskiej fabryce sterowców. Jest encyklopedią wiedzy na temat nowoczesnej historii sterowców. Zapytany o najciekawsze projekty reklamowe, w których brał udział, wspomina olimpiadę w Atenach, gdzie jeden sterowiec latał ze służbami ochrony monitorującymi obiekty olimpijskie, a drugi był wykorzystywany przez ekipy telewizyjne. Najwięcej projektów reklamowych z udziałem sterowca miało miejsce na rynku amerykańskim. Marki, takie jak Fuji, Pepsi Cola, Tommy Hilfiger, McDonald's, Walt Disney, Pizza Hut, Shell, Pink Floyd, Citibank, Goodyear, BMW, korzystały ze sterowców przez wiele lat, a badania wykazały, że efektywność tego typu reklamy znacznie przekracza to, co daje reklama z użyciem tradycyjnych mediów. Poza tym tradycyjne media postrzegają sterowiec jako coś wyjątkowego, doskonałą platformę dla ekip telewizyjnych i fotografów, a także wyjątkowo dobry temat do wakacyjnych relacji i reportaży. Pojawienie się sterowca nad dużymi miastami, miejscami imprez o charakterze sportowym lub kulturalnym, jest zawsze dużym wydarzeniem, masowo fotografowanym przez tłumy zafascynowanych widzów.

Należy zwrócić uwagę na fakt, że wykorzystanie sterowca do celów reklamowych odbywa się nie na jednej, ale na trzech płaszczyznach:

  • sterowiec jako ogromna ruchoma reklama zewnętrzna;
  • sterowiec jako element przyciągający dziennikarzy i media;
  • loty sterowcem jako nagrody w konkursach towarzyszących lub doskonała zachęta dla zaproszonych przez organizatora gości.

Projekt Allegro

Dziesiątki godzin przegadaliśmy na spotkaniach dotyczących projektu z ludźmi z marketingu i PR Allegro - opowiada Jacek Rogoziński. "Już od samego początku dało się wyczuć u wszystkich ogromną pasję i zaangażowanie w planowanie i realizację tego projektu.

Najpierw określiliśmy warunki brzegowe: czas trwania akcji (4 miesiące), duże miasta, fokus na zatłoczonych w okresie wakacyjnym kurortach i imprezach pod patronatem Allegro. Potem dopracowaliśmy szczegóły: biuro lotów z serwisem kawowym na lotnisku, brandowanie pojazdów, stewardesa na pokładzie, wsparcie PR, zapraszanie partnerów allegro na loty VIP-owskie, "umundurowanie" personelu latającego i naziemnego, itp.

Teraz, z perspektywy paru miesięcy w powietrzu i setek prasowych doniesień na temat sterowca z pomarańczowym napisem, można powiedzieć, że projekt okazał się znacznie lepszy, niż przewidywały plany. Apogeum, parę dni temu, to pobyt w Szczecinie przy okazji zlotu wielkich żaglowców, gdzie sterowiec latał nad tłumami pasjonatów żeglarstwa. Dzięki fantastycznej pogodzie oglądało go ponoć ok. 1 mln ludzi… I to przez 4 dni!!!

Opinia klienta

Artur Brzęczkowski, dyrektor marketingu Allegro.pl

Pomysł promocji marki na powierzchni sterowca latającego 300 m nad ziemią jest nowatorski i niesamowity. Tego typu statek powietrzny budzi same pozytywne skojarzenia. Jest ogromną ciekawostką. W ten sposób przyciąga uwagę konsumentów. W Polsce już teraz mówi się: "o, Allegro lata", a nie: "to lata sterowiec". Jak widać, siła oddziaływania przekazu na konsumenta jest w tym przypadku bardzo duża. I nie wywołuje negatywnych skojarzeń.

W tej kampanii ważne jest także powiązanie kilku aspektów promowania marki. Po pierwsze typowe loty wizerunkowe - zależy nam, by Polacy zobaczyli nasz logotyp. Po drugie dotarcie do dziennikarzy z atrakcyjnym eventem. A zainteresowanie mediów sterowcem jest ogromne. Trzecim elementem budowania wizerunku marki Allegro jako przyjaznej i ciekawej są konkursy, w których można wygrać lot sterowcem. Jak widać, ta kampania jest wielowarstwowa.

Patryk Tryzubiak, PR manager Allegro.pl

Sterowiec w barwach Allegro.pl to z pewnością najbardziej spektakularna kampania reklamowa w tym roku w Polsce. Mimo że akcja nadal trwa, już odnotowujemy jej efekty. Do naszej najnowszej kampanii użyliśmy powierzchni niezagospodarowanej przez agencje reklamowe, czyli nieba. Z pewnością pomysł Rodanu jest więc nowatorski. Jego unikalnością jest brak nachalności. Miliony Polaków, którzy zadzierają głowy, wpatrując się w niebo, nie przyjmuje sterowca jako typowej reklamy. Nasz sterowiec jest traktowany raczej jako ciekawostka. A powiedzmy szczerze, powiązanie przekazu reklamowego z jednoczesnym zaciekawieniem konsumenta jest trudną rzeczą.

Co dalej?

Stara zasada KISS (Keep It Simple, Stupid!) idealnie pasuje do kampanii z użyciem sterowca. Dlatego mam nadzieję, że za rok będziemy latać dalej zgodnie z tą zasadą. Będzie jeden klient, jedna marka i jedno pasmo sukcesów!

Do zobaczenia na niebie!

Dane techniczne sterowca Skyship 600

Długość: 60 m

Wysokość: 20, 3 m

Powierzchnia reklamowa: ok. 2 400 m kw.

Długość napisu Allegro na sterowcu: 36, 6 m

Napęd: 2 silniki lotnicze Porsche o mocy 255 KM każdy

Pułap operacyjny: 300 m

Prędkość: 50 - 70 km/h