Najsilniejsze marki w Internecie

Firma badawcza Brand Keys przedstawiła tegoroczny ranking marek handlowych. Firmy internetowe konkurowały pod względem siły marki w czterech kategoriach: książki i muzyka, usługi finansowe, wyszukiwarki i turystyka.

Według Brand Keys, lojalność względem marki firmy internetowej zależy od trzech czynników: łatwości użytkowania, zrozumiałej zawartości i bezpieczeństwa transakcji. W tegorocznym rankingu Brand Keys dla witryn internetowych w kategorii „książki i muzyka” przewodzi Amazon. Wyprzedził on w tym zestawieniu Buy.com, Borders (obecnie przejęty już przez Amazon.com), oraz występujące wspólnie księgarnię Barnes&Noble oraz CDNow, należące do Bertelsmann Group.

W kategorii usług finansowych najsilniejszą marką dysponują (kolejno) Charles Schwab, Datek (przejęty przez Ameritrade), CSFB Direct (obecnie, po przejęciu przez Harris Bank – Harris Direct), TD Waterhouse, Merill Lynch, Fidelity, National Discount Brokers (podobnie jak Datek przejęty przez Ameritrade), oraz Ameritrade wraz z E-Trade.

W rankingu marek serwisów wyszukiwawczych przewodzi Google. Za nim uplasowało się Yahoo, a następnie trzy powiązane ze sobą wyszukiwarki: HotBot, Lycos, AltaVista i Excite. Kolejne miejsca zajmują MSN, Netscape, i AOL wraz z AskJeewes.

Wśród witryn zajmujących się sprzedażą biletów i usług turystycznych przewodzi Expedia. Serwis wyprzedził w rankingu Travelocity, Fodors i Priceline.com.

Badanie Brand Keys objęło łącznie 158 marek handlowych z 28 kategorii. Zalety i wady poszczególnych marek w dwukrotnie przeprowadzonych sondażach oceniało 16 tys. konsumentów.

W marcu br. swoje paneuropejskie badanie marki przedstawił Readers Digest. W jedenastu krajach Europy, w tym w Polsce, respondenci jako najbardziej znaną markę informatyczną wskazywali IBM, Wśród marek do których mają największe zaufanie, konsumenci z Polski wskazywali, obok np. Wedla, PKO BP i LOT-u, także Nokię, Sony oraz Onet.pl.