Na ile może liczyć internetowa apteka?

Fundusz MCI Management S.A. podniósł kapitał apteki DomZdrowia.pl o 450 tys. zł. Łącznie posiada teraz 39,65% kapitału zakładowego sklepu, przekraczającego obecnie 2,3 mln złotych. W ciągu 3 lat fundusz chce zainwestować w aptekę ponad 2,5 mln zł. Liczy, że będzie ona mogła wkrótce sprzedawać leki na receptę, których rynek jest w Polsce wart około 15 mld złotych. Jeśli udałoby się osiągnąć choć 1% udział w tym torcie, byłby to spory sukces biznesowy.

Apteka internetowa DomZdrowia.pl sprzedaje obecnie leki OTC, czyli bez recepty. Wkrótce zamierza rozpocząć sprzedaż leków dostępnych na receptę. W realizacji m.in. tego planu, ma pomóc kolejny zastrzyk gotówki.

Rynek leków OTC, czyli dostępnych bez recepty, wart jest obecnie w Polsce około 5 mld zł. Wspólnicy DomZdrowia.pl wierzą, że firma ma sporą szansę zostać pierwszym i największym graczem na rynku internetowej sprzedaży leków dostępnych na receptę. Rynek ten jest około 3 razy większy od rynku leków OTC, a roczna jego wartość przekracza 15 mld zł. Udziałowcy firmy szacują, że docelowo kanał internetowy może - dzięki niższym cenom, wygodzie i dyskrecji zakupów - osiagnąć od 1% do 3% wartości tego rynku. Szacunki te opierają się na doświadczeniach internetowych aptekarzy z rynków zachodnich.

Na początek DomZdrowia.pl planuje dostarczać klientom leki dostępne na receptę, po otrzymaniu jej oryginału przesłanego zwykłym listem. Może być to - wbew pozorom - mimo wszystko atrakcyjny kanał zakupu m.in. dla osób, które cierpią na choroby przewlekłe. Dłuższe oczekiwanie może też wynagrodzić cena - do 10-15% niższa niż w zwykłej aptece.

Firma działa również na rynku kosmetyków, środków pielęgnacyjnych i suplementów diety. Gotówka pozyskana z podwyższenia kapitału zostanie m.in. wykorzystana na rozwój i promocję drogerii internetowej DomUrody.pl.

Wartość rynku kosmetycznego w Polsce w 2005 roku była szacowana na ponad 5 mld zł, przy czym kanał sprzedaży internetowej może osiągnąć od 5% do 10% udziału w tym torcie.

Firma zapowiada w najbliższych miesiącach wprowadzenie kolejnych submarek wyspecjalizowanych np. w zdrowej żywności czy literaturze medycznej.