MusicNet odsłonił karty

RealNetworks, AOL Time Warner, Bertelsmann AG oraz EMI Group uruchomiły wspólnie płatny serwis muzyczny MusicNet. Za niecałe 10 USD można pobrać 100 plików MP3 miesięcznie. Drugie tyle trzeba wyłożyć na miesięczny abonament usługi RealOne, która umożliwia korzystanie z MusicNet.

Od czasu zawieszenia działalności przez Napstera, już kilka różnych firm informowało o planach uruchomienia podobnego systemu. Wyścig ten wygrał właśnie MusicNet. Uruchomienie serwisu przyspieszyły zmiany przeprowadzone przez jednego z głównych udziałowców MusicNet - firmę RealNetworks. Jej przedstawiciele poinformowali właśnie o uruchomieniu usługi RealOne, rozbudowanej wersji serwisu GoldPass. Użytkownicy RealOne (na razie wyłącznie w USA) mogą korzystać z oferty ok. 20 dużych firm internetowych (m.in. ABCNEWS.com, CNN, FOX Sports.com oraz The Wall Street Journal). Program RealOne Player będzie niezbędny do korzystania z zasobów MusicNet.

Za korzystanie z niego trzeba będzie zapłacić 9,95 USD miesięcznie. Tyle samo będzie również kosztował dostęp do MusicNet - za tę kwotę internauci będą mogli pobrać 100 plików MP3 lub 100 razy skorzystać z przekazu strumieniowego (na początku dostępnych będzie 48 różnych stacji radiowych).

Tu pojawia się pierwszy problem - pliki dystrybuowane w ten sposób będą miały "datę wygaśnięcia" - ich odtwarzanie będzie możliwe tylko przez 30 dni od pierwszego uruchomienia. Tymczasem większość przenośnych odtwarzaczy plików MP3 nie radzi sobie z odtwarzaniem takich "wygasających" plików.

W Internecie ponadto wciąż działa wiele serwisów, umożliwiających nieodpłatne pobieranie plików MP3. Niewykluczone więc, że większość internautów nie zechce płacić za coś, co gdzie indziej może otrzymać za darmo. "Nasza oferta nie jest skierowana do osób korzystających dziś np. z Audiogalaxy. Myślę, że MusicNet zainteresuje osoby, które nie mają czasu na żmudne wyszukiwanie w Internecie kolejnych plików - tacy użytkownicy chętnie zapłacą za ułatwiony dostęp do olbrzymich archiwów muzycznych" - mówi Erik Flannigan, przedstawiciel RealNetworks.

Szacuje się, że z usługi GoldPass korzystało do tej pory ok. 400 tys. internautów. Przedstawiciele MusicNet liczą, że większość z nich zdecyduje się również na korzystanie z nowego serwisu. W najbliższej przyszłości powinien również zostać uruchomiony inny, podobny serwis - Pressplay (tworzony wspólnie przez koncerny Sony i Vivendi Universal).