Money.pl: rosną przychody z nowych źródeł
- Artur Małek,
- 14.07.2010, godz. 10:10
O prześcignięciu Bankiera, o sieci Business Ad Network i nowych projektach rozmawiamy z Arkadiuszem Osiakiem, prezesem zarządu Money.pl sp. z o.o.
Wywiad pochodzi z raportu Internet 2k10.
W 2008 r. obroty spółki Money.pl wyniosły 19,5 mln zł. Według naszych szacunków w 2009 r. Wasz przychód wzrósł do 21 mln zł. Czy tak było w rzeczywistości?
Nie publikowaliśmy jeszcze w tym roku wyników spółki, więc nie mogę ich podać. Mogę jednak potwierdzić, że przychody całej Grupy Money.pl wzrosły w stosunku do 2008 r. Największy wpływ na wzrost miały tutaj nowe spółki i nowe modele biznesowe.
Patrząc na waszą strukturę przychodów, która z działalności ma obecnie największy udział procentowy w przychodach wortalu Money.pl?
Zarówno w Money.pl, jak i w całej Grupie Money.pl, głównym źródłem przychodów wciąż pozostaje reklama. Najbardziej dynamicznie rosną jednak przychody z nowych źródeł.
O jakie nowe źródła chodzi?
Grupa Money to dziewięć spółek - portale, sieci reklamowe sprzedające reklamę zarówno w modelu display, jak i nowych modelach, głównie performance i mix, serwisy oferujące płatny dostęp do treści wraz z płatnymi usługami on-line, serwisy opierające swoje przychody na prowizji od usług, serwisy pośredniczące w sprzedaży, sieci dystrybucji treści cyfrowych. Wszystkie te nowe źródła mają swój udział we wzroście przychodów grupy, dane finansowe dla poszczególnych grup przychodów są jednak wciąż poufne.
W ubiegłym roku serwisy należące do Money.pl prześcignęły Grupę Bankier.pl w rankingu Megapanel PBI/Gemius. Jaką przyjęliście strategię, żeby prześcignąć konkurenta? A może to Bankier.pl przestał się rozwijać i stał się mniej atrakcyjny dla użytkownika?
Jeśli prześledzi się popularność obu grup, to widać porównywalne wyniki w 2006 r., od 2007 r. przewaga Money.pl zaczęła rosnąć, a lata 2008-2009 pokazują już zdecydowaną różnicę. Obie grupy powiększały się w tamtym czasie. W Polsce jest skończona grupa internautów, którzy interesują się finansami w wąskim kontekście inwestowania. Jeśli chce się rosnąć, trzeba rozwijać również pochodne obszary, to była i jest nasza strategia. W naszym przypadku na wzrost oglądalności miały wpływ E-prawnik.pl, Favore. pl, serwisy w portalu Money.pl - MSP, Manager, ale też Praca, Nieruchomości i pozostałe.