MobiAds: reklama mobilna w nowej postaci

Nośnikiem reklamy oferowanej przez sieć MobiAds - najnowszy projekt firmy AdAction - są gry i aplikacje przeznaczone na telefony komórkowe.

MobiAds jest siecią reklamową specjalizującą się w reklamie na telefony komórkowe, a dokładniej w darmowych grach i aplikacjach mobilnych. Aplikacje są oferowane za darmo użytkownikom, w zamian za to oglądają oni reklamy przed rozpoczęciem korzystania z aplikacji lub gry.

Obecnie w ofercie MobiAds znajduje się ponad 100 gier i aplikacji mobilnych, które wykorzystują technologię AdverAction.

AdAction, twórca projektu MobiAds proponuje kilka formatów reklamowych (np. mobiFullscreen, mobiClick2Call, mobiClick2SMS), które pozwalają na emisję animowanych reklam i interakcję z użytkownikami. Reklamodawcom oferowane są różnorodne produkty (pakiety tematyczne, produkty zasięgowe, sponsoring premium games and applications, produkty sms marketing), a także pomoc w budowaniu strategii, przygotowanie rekomendacji kategorii gier, media plan oraz realizacja i kontrola przeprowadzanej kampanii.

Wydawcom posiadającym serwisy internetowe AdAction proponuje wzbogacenie ich treści darmowymi dla użytkowników grami pochodzącymi z katalogu mobifree. Developerzy i twórcy gier mobilnych mogą z kolei automatycznie dodawać do systemu nowe gry i łączyć je z platformą reklamową mobifree.

Możliwości MobiAds komentuje Marcin Węgrzynek, Group Account Director w OMG Digital

<b>Czy tego typu rozwiązania marketingowe stanowić mogą zagrożenie dla tradycyjnej reklamy internetowej?</b>

Nie traktowałbym tego kanału komunikacji jako zagrożenia, raczej jako uzupełnienie i możliwość dokładniejszego dotarcia z przekazem do odbiorcy. W tradycyjnych grach barierą jest długi proces produkcji gry, fakt iż gracze są niedoceniani oraz to, że brak jest odpowiedniego zaplecza ze strony dystrybutorów gier i dedykowanych sieci reklamowych. W grach mobilnych mamy większe możliwości tworzenia oraz reagowania na potrzeby klienta i to o wiele szybciej.

W USA gry to jeden z najlepiej rozwiniętych rynków rozrywki mobilnej - prawie 36% użytkowników komórek wykorzystuje swoje telefony nie tylko do prowadzenia rozmów, ale również do rozrywki. Należy również pamiętać, iż za kilka lat w "dorosłe" życie wejdzie zupełnie nowe pokolenie wychowane na konsolach i do nich z pewnością taka reklama dotrze.

Nie porównywałbym jednak całej reklamy internetowej do możliwości reklamy czy produkt placementu w grach mobilnych.

<b>Wady?</b> Bardzo specyficzny użytkownik korzysta z takich rozwiązań, zatem pierwszą wadą (może jednak zaletą ?) jest ilość obecnych potencjalnych "graczy". Wadą są też różne platformy, systemy, rozdzielczości - to utrudnia konstruowanie materiałów i spójnego przekazu. Jeśli chcielibyśmy dobrać przekaz do miejsca - to wadą jest również brak możliwości geotargetowania (operatorzy nie mają prawa ujawniać tych danych). Dodatkowo istnieje jeszcze niska świadomość tego typu usług. Myślę że strach przed ewentualnymi kosztami (użytkownicy mogą myśleć że te usługi wiążą się z dodatkowymi opłatami) jest jeszcze kolejnym minusem.

<b>Zalety i potencjał?</b> Uważam, że możliwości reklamy w grach mobilnych podzielić możemy tu na dwie części. Pierwsza to advergaming czyli gry reklamowe tworzone specjalnie na potrzeby marki, druga zaś to in-game advertising czyli reklamy w samych grach - np. baner na drodze w grze o wyścigach (reklama dynamiczna) oraz product palcement.

Popularność gier mobilnych z pewnością będzie wzrastać. Zarówno dzięki zaawansowanym aplikacjom do użytkowania na drogich smartfonach, jak i dzięki ogromnemu rynkowi mniej wymagających sprzętowo gier adresowanych do użytkowników z tańszymi aparatami. Instytut Gartner w swoim czerwcowym raporcie przewiduje znaczący wzrost przychodów z branży gier mobilnych. Do połowy 2008 r. przychody te wynosiły 4,5 mld USD, a na przestrzeniu najbliższych 3 lat osiągnąć mają lepszy niż przewidywany rok temu pułap 6,3 mld USD.

Warto również przytoczyć prognozy Pricewaterhouse Coopers, który szacuje że w latach 2007 - 2012 światowe wydatki na mobilną reklamę mają rosnąć na średnim rocznym poziomie 44% i zwiększyć się z 2,6 do 16,4 miliarda dolarów. Dla porównania globalny rynek internetowej reklamy ma w 2012 roku osiągnąć wartość 104 miliardów dolarów. Czynnikiem, który w największym stopniu przyczyni się do rozwoju mobilnej reklamy, będzie według PwC coraz większy zasięg technologii 3G, skutkujący szybszymi prędkościami dostępu i rosnącą popularnością mobilnego internetu

Aktualizacja: 16 października 2008 15:44

Dodaliśmy komentarz Marcina Węgrzynka (Group Account Director w OMG Digital)