Mikroblogowanie w celach poznawczych

Chęć nauczenia się nowych rzeczy od innych oraz szybki dostęp do informacji - to najważniejsze motywy, które przyświecają użytkownikom Twittera w korzystywaniu z tego serwisu. Średni dzienny czas poświęcany na "twittowanie" wynosi ponad 2,5 godziny.

Celem badań przeprowadzonych przez firmę MarketingProfs wśród 425 użytkowników serwisu Twitter było przedstawienie motywacji dotyczącej korzystania z mikroblogowych narzędzi, a także opisanie wrażeń i emocji wynikających z uczestnictwa w społeczności Twittera.

Wyniki badania potwierdzają tezę, że zjawisko mikroblogowania i tworzenia się społecznościowych relacji w tym obszarze to ciekawy obszar analiz socjo- i psychologicznych. Szczególnie, że użytkownicy na korzystanie z Twittera poświęcają dziennie średnio 2 godz. 45 minut.

Z badań wynika, że użytkownicy Twittera korzystają z serwisu przede wszystkim w celu uczenia się nowych rzeczy od innych (wynik 4,65 w skali 1-5) oraz szybkiego zdobywania informacji (4,58). Możliwość utrzymywania kontaktu z wieloma osobami to czynnik wymieniany dopiero w następnej kolejności (3,91), podobnie jak: chęć stworzenia nowego projektu (3,70) oraz przyjemność z bycia obserwowanym przez innych (!) (3,64).

Respondentów poproszono także o wyrażenie swej opinii na temat konieczności wzajemnego obserwowania się osób - wyniki w tym obszarze nie dostarczają jednoznacznych wniosków. Są tacy, którzy uważają, iż należy obserwować swoich "followersów", inni nie robią tego wcale.

Badani przez MarketingProfs użytkownicy zostali także poproszeni o wypowiedzenie się na temat rangi i znaczenia ilości osób obserwujących konkretnych użytkowników. Okazało, się że ponad połowa respondentów nie zgodziła się ze stwierdzeniem, że osoby obserwowane przez dużą ilość osób cieszą się większym szacunkiem niż inni. Znacznie więcej badanych (82%) zanegowało również stwierdzenie, że duża liczba "followersów" oznacza, iż obserwowana osoba jest bystra i bardziej inteligentna od pozostałych.

Z badania wynika także, że użytkownicy Twittera nie przejmują się bardzo sytuacją, w której ich wypowiedzi pozostają bez odpowiedzi i komentarzy.

Serwis Twitter znajduje się obecnie u szczytu popularności w Stanach Zjednoczonych. Boom napędzają "twittujące" gwiazdy m. in. hollywoodzki gwiazdor Ashton Kutcher, który jako pierwszy pokonał barierę 1 mln osób obserwujących i wyprzedził w tym wyścigu stację CNN oraz gospodyni najpopularniejszego amerykańskiego talk-show Oprah Winfrey. Tysiące "followersów" mają też m. in. prezydent USA Barack Obama, koszykarz Shaquille O'Neal czy gwiazda muzyki pop Britney Spears.

Wg marcowych danych comScore Twitter odwiedza ponad 9,3 mln użytkowników (o 130% więcej niż miesiąc wcześniej).

Źródło:http://www.marketingcharts.com

Czytaj także: Twitter a sprawa polska