Microsoft walczy o rynek reklamy online

Microsoft traci grunt pod nogami w najważniejszych obszarach związanych z usługami online: spadają jego udziały w rynku wyszukiwarek, a co za tym idzie przychody z tytułu reklamy kontekstowej. Firma jednak nie zamierza rezygnować z walki o lukratywny rynek i prezentuje kolejne technologie reklamowe.

Microsoft na specjalnym pokazie w Redmond zaprezentował "przełomowe" rozwiązania reklamowe online. Obecnie firma rozwija ponad 60 technologii związanych z reklamą w wyszukiwarkach, wideo, serwisami społecznościowymi, targetowaniem.

Microsoft boryka się z kłopotami. Chociaż rynek reklamowy rozwija się w tempie ok 30% w skali roku, to dział zajmujący się rozwiązaniami reklamowymi online zanotował w trzecim kwartale 2006 539 mln USD przychodów, w stosunku do 564 mln USD w tym samym okresie roku ubiegłego. Strata operacyjna wyniosła 136 mln USD, w stosunku do 68 mln USD zysku w tym samym kwartale poprzedniego roku. Dla porównania przychody Google w trzecim kwartale 2006, były dwukrotnie większe niż w trzecim kwartale 2005 r.

Spada także udział Microsftu w rynku wyszukiwarek. Z ostatnich badań comScore wynika, że MS miał 10,5 % amerykańskiego rynku. Jeszcze w lipcu 2005 r. wyszukiwarki MSN i Live mogły się cieszyć z ponad 15% udziałów w rynku.

Te słabe wyniki powodują, że Microsoft poważnie inwestuje w wyszukiwarki i inne technologie internetowe, mając nadzieje na większe udziały w rynku reklamy online.

Na pokazie zostały zaprezentowane m.in.:

- Narzędzia do zaawansowanej analizy słów kluczowych pozwalające stwierdzić jacy użytkownicy planowali dokonać zakupu, a jacy jedynie szukali informacji o produktach

- Narzędzia do analizy zachowań, pozwalające "zobaczyć" gdzie klikali użytkownicy.

- Reklama interaktywna umieszczana w klipach wideo.

- Platforma do obsługi słów kluczowych, zawierająca szereg usług służących do rekomendacji, przewidywania i kategoryzacji słów kluczowych.

Prezentacje nowych produktów reklamowych MS są dostępne na stronie:http://adlab.msn.com

Microsoft zapowiedział w październiku, że w pierwszej połowie tego roku wejdzie na polski rynek reklamy online.