Merlin.pl: 101 mln przychodów w 2009 roku

6% wzrost przychodów w porównaniu do roku poprzedniego osiągnął sklep internetowy Merlin.pl - podano w komunikacie Spółki. Wyraźnie mniejsza niż rok wcześniej strata netto wyniosła 660 tys. zł (w 2008 r. było to ponad 10 mln zł).

Merlin.pl, jeden z najstarszych i największych polskich sklepów internetowych, osiągnął w 2009 r. około 101 mln złotych przychodów ze sprzedaży. Pomimo spowolnienia gospodarczego, sklep odnotował 6% wzrost w stosunku do roku poprzedniego, kiedy jego przychody wyniosły prawie 96 mln złotych.

Spółka poprawiła też swoje wyniki na poziomie wskaźnika EBITDA. W stosunku do roku 2008 rezultat ten jest lepszy o ponad 8 mln i - jak zapewniają przedstawiciele Spółki - pozwolił na odrobienie notowanych przez firmę strat finansowych. Na koniec 2009 roku wskaźnik EBITDA sklepu był już dodatni i wynosił 1,5 mln złotych, w porównaniu do ok. 6,6 mln złotych strat notowanych na koniec 2008.

Zysk netto? Mimo imponujących przychodów Merlin wciąż ponosi straty. Są one jednak znacząco mniejsze niż rok wcześniej. Podczas gdy strata netto w 2008 r. wyniosła 10 148 000 zł, tak w roku 2009 było to już 660 000 zł.

Jest to przede wszystkim efekt szeroko zakrojonych działań restrukturyzacyjnych w spółce, mających na celu poprawienie rentowności sprzedaży - mówi Anna Bogdańska, Prezes Zarządu Merlin.pl S.A. Działania te rozpoczęliśmy jeszcze pod koniec 2008 i były one kontynuowane przez cały ubiegły rok. Przewidujemy, że niektóre ich pozytywne rezultaty będą widoczne jeszcze w 2010 roku. W minionym roku, podobnie jak w latach poprzednich, największe obroty odnotowaliśmy w sprzedaży książek, filmów i muzyki. Jesteśmy jednak bardzo zadowoleni z wyników nowo utworzonych w 2009 roku działów sport i kosmetyki. Ubiegły rok był również dla spółki bardzo udany, jeśli chodzi o wielkość sprzedaży. W 2009 roku sklep sprzedał 3,1 mln towarów, bijąc tym samym rekord w tym zakresie ustanowiony rok wcześniej.

W ubiegłym roku przychód na 1 zatrudnioną w spółce osobę wyniósł 688 tys. złotych, w porównaniu do 492 tys. złotych w 2008 roku. Oznacza to wzrost na poziomie 42%.

W opracowanym w ubiegłym roku przez Internet Standard raporcie "E-commerce 2009" Merlin zajmował czołowe miejsca w większości omawianych kategorii. Pod względem przychodów wyprzedziły go Agito.pl i Euro.com.pl, ale w pozostałych kategoriach (liczba zamówień i popularność sklepu) był bezapelacyjnym liderem.

Merlin swoją działalność rozpoczął w 1999 roku - oferując książki, muzykę, filmy i multimedia. W ciągu kolejnych lat w asortymencie sklepu znalazły się zabawki, elektronika, sprzęt fotograficzny (wspólnie ze sklepem partnerskim e-Cyfrowe), kosmetyki, a w marcu 2009 r. - odzież i artykuły sportowe. Merlin.pl od lat znajduje się w czołówce e-sklepów o najwyższych przychodach. Obecnie oferuje 200 tysięcy produktów i miesięcznie realizuje blisko 100 tys. zamówień.

Źródło: Merlin