Megapanel - wiarygodny choć niedoskonały

Kto posprząta bałagan?

Wydaje się, że jeśli ujednoliceniem kategoryzacji nie zajmą się same witryny, to nikt im w tym nie pomoże. PBI dąży do tego, by portale miały jak najbardziej podobne podziały wewnątrz - twierdzi Małgorzata Wołejko. Ale nie jest w stanie tego wymóc. Powyższe przykłady pokazują, na jakie trudności napotykają portale chcąc pokazywać własne drzewka w tych samych kategoriach. Trudności te związane są z różnicami w budowie poszczególnych portali. Jednocześnie widać też pracę, którą wykonują portale w celu unifikacji - np. takie zdefiniowanie masek w drzewku, żeby rozdzielić użytkowników logujących się do poczty od użytkowników logujących się do czatu.

Zdaniem kierowniczki Działu Realizacji Badania Panelowego widać dobrą wolę ze strony portali i chęć współpracy między sobą. Świadczą o tym takie działania jak te, gdy ktoś spoza danego portalu spostrzeże, że inny portal ma niedokładny podział. Gdy zwraca mu uwagę, portal dokonuje poprawek. "Samoregulacja" w kwestiach kategoryzacji nie jest jednak najlepszym pomysłem. Podchodząc do sprawy zdroworozsądkowo, przydałby się bezstronny ekspert. Michał Zieliński z Biblioteki Narodowej twierdzi, że gdyby portale zdecydowały się udostępnić wiedzę o strukturze witryn, można byłoby stworzyć jednolity system kategoryzacji.

Tymczasem unifikacja być może będzie się dokonywać, ale oddolnie i dzięki dobrej woli pracowników serwisów. A dobrej woli zawsze może zabraknąć.

Komentarz Adama Kwaśniewskiego, dyrektora zarządzającego sieci Ad.net

Kwestia problemu z kategoryzacja nie dotyczy tylko portali. W przypadku witryn nieportalowych niestety nie obowiązuje zasada, że każdy podmiot ma prawo do wypowiedzenia się w tym zakresie i przypisania do określonych kategorii tematycznych. Obowiązuje zasada - Rada Badania ma zawsze racje. Jak witryna / sieć ma inne zdanie na ten temat, to prosi Radę Badania o ustosunkowanie się i czeka na autorytarną decyzje. Stąd np. tuning.pl pojawił się kiedyś w witrynach edukacyjnych, a infor.pl potraktowany został jako witryna wydawnictwa (a nie portal prawno - gospodarczy). Nie pyta się o zdanie sieci reklamowych, które kategoryzują przecież serwisy na potrzeby swoich cenników i znają je niewątpliwie lepiej, niż PBI, dysponują także doświadczeniem z Gemius Audience / Prawdziwy Profil.

Więcej o samej metodologii badań Megapanel PBI/Gemius