Marketing internetowy - wyniki badania

Polscy internauci są przychylnie nastawieni do reklam wideo, nie przepadają natomiast za mailingiem i reklamami w SMSach. Firmy w większości korzystają z marketingu interaktywnego, za jego największe zalety uznają szybkość oraz niskie koszty komunikacji. Gemius wraz z SMB przeprowadził badanie "Marketing interaktywny oczami reklamodawców i odbiorców reklamy" Publikujemy część jego wyników.

Badanie składało się z dwóch niezależnych modułów: jeden dotyczył osób prywatnych a drugi firm. Przyjęto, że marketing interaktywny to "kontakt z klientem za pomocą interaktywnych kanałów komunikacji, przede wszystkim internetu i telefonu".

Formy marketingu internetowego to m.in. reklamy internetowe, komunikacja mailingowa, reklamy w formie SMS/MMS, konkursy SMS, interaktywna telefoniczna obsługa głosowa (IVR), internetowe programy lojalnościowe, promocje sprzedaży organizowane w internecie.

Internauci

87% internautów otrzymało reklamy za pośrednictwem poczty elektronicznej (mailing). Jednak większość z ankietowanych (57,8%) powiedziała, że ma do tego typu listów stosunek negatywny.

Marketing internetowy - wyniki badania

Źródło: Gemius SA

74% internautów spotkało się z reklamą dźwiękową w internecie. 57,1% z nich uważa, że jest to atrakcyjna forma reklamy.

Marketing internetowy - wyniki badania

Źródło: Gemius SA

Z reklamą wideo spokało się 79,5% osób. 59,5% ma do niej pozytywny stosunek.

Marketing internetowy - wyniki badania

Źródło: Gemius SA

Reklama SMSowa nie jest aż tak powszechna. Otrzymało ją 53,6% badanych. Negatywny stosunek do niej miało aż 69,6% ankietowanych.

Marketing internetowy - wyniki badania

Źródło: Gemius SA

Większym powodzeniem cieszą się konkursy SMS. Brało w nich udział 51% ankietowanych.

Do korzystania z interaktywnej telefonicznej obsługi głosowej IVR (użycie klawiatury telefonu do wybierania produktów i usług) przyznało się 34,6% osób badanych, 12,8% nie pamięta czy używało IVR, a na pewno nie korzystało z niego 52,6%. Jednak z osób, które korzystały z tego rozwiązania 57,5% uznało, że jest to atrakcyjna forma komunikacji marketingowej.

Firmy

69,3% procent firm wykorzystuje marketing interaktywny. Najwięcej jest wśród nich dużych (77,5%), najmniej średnich (61,1%). Także 63,9% przedsiębiorstw z kategorii małe i mikro korzysta z marketingu interaktywnego.

Za najpowszechniejszy powód nie wykorzystywania marketingu interaktywnego firmy uznały, brak takiej potrzeby.

Marketing internetowy - wyniki badania

Źródło: Gemius SA

Czy firmy, które do tej pory tego nie robiły, planują korzystać z marketingu interaktywnego w przyszłości? "Nie wiem, trudno powiedzieć" powiedziało aż 62,8% z nich.

Marketing internetowy - wyniki badania

Źródło: Gemius SA