Marka w serwisach społecznościowych: ufać czy nie?

Ponad połowa internautów na świecie jest fanem "czegokolwiek" w serwisach społecznościowych - wynika z badania przeprowadzonego przez InSites Consulting. Jeśli zaś chodzi o informacje o markach, to wciąż przede wszystkim ufamy znajomym.

Marka w serwisach społecznościowych: ufać czy nie?
Marka w serwisach społecznościowych: ufać czy nie?
Na świecie z serwisów społecznościowych korzysta już ponad 940 mln internautów (wg raportu InSites Consulting pt. "Social media around the world"). W Polsce - jak wynika z najnowszego badania Megapanel PBI/Gemius - do pięciu najpopularniejszych serwisów social networkingowych (nasza-klasa.pl, facebook.com, grono.net, fotka.pl, goldenline.pl), z uwzględnieniem współoglądalności zagląda blisko 12,4 mln użytkowników (real users), przy czym z samej Nk.pl korzysta 11,3 mln, a z Facebooka 4 mln internautów.

Biorąc pod uwagę specyfikę serwisów społecznościowych i towarzyszące korzystaniu z nich: emocje, zaangażowanie oraz zindywidualizowany charakter, to mogą być one świetnym narzędziem marketingowym. Nie wspominając już o ogromie danych związanych z pasjami, prawdziwymi zainteresowaniami czy znajomymi internautów. Pojawiające się badania dostarczają coraz większej liczby informacji, dzięki którym potencjał ten może być optymalnie i efektywnie wykorzystany.

Wg autorów raportu pt. "Social media around the world" (InSites Consulting) najbardziej cenionym źródłem informacji o marce w serwisach społecznościowych są inni klienci firmy oraz znajomi - deklaruje tak 38% badanych. Blisko co trzeci respondent ufa samej marce, zaledwie 7% dziennikarzom, a jeszcze mniej (3%) marketerom.

Marka w serwisach społecznościowych: ufać czy nie?

Opinie respondentów różnią się w zależności od ich pochodzenia geograficznego. Internauci z południowej i wschodniej Europy bardziej ufają informacjom od znajomych i przekazom "word-of-mouth", podczas gdy użytkownicy z Azji i Południowej Ameryki preferują komunikaty od firm i marek.

Analitycy InSites zbadali także formy aktywności marketingowej w serwisach społecznościowych, które internauci obdarzają największym zaufaniem i najczęściej zostają ich "fanami". Okazuje się, że najpopularniejsze są zespoły muzyczne (44% wskazań) oraz sławne osoby (40%). Marki popiera co trzeci badany internauta (35%), podobnie jak organizacje charytatywne (33%), 24% użytkowników zostaje fanami innych, mniej sławnych osób. Badania mówią także, że ponad połowa internautów (58%) jest fanem "czegolwiek" w serwisach społecznościowych, a 79% jest członkiem jakiejś social networkingowej grupy.

Dlaczego internauci zostają fanami stron różnych marek i firm? Z innych badań przeprowadzonych tym razem wśród amerykańskich internautów przez firmy Chadwick Martin Bailey i iModerate wynika, że użytkownicy (25% respondentów)oczekują przede wszystkim zniżek i promocji, a co piąty zostaje fanem gdyż jest po prostu klientem firmy i chce pokazać innym, że identyfikuje się z marką. Co dziesiąty internauta korzysta ponadto z rozrywkowych aplikacji firmowych, a nieco mniej osób chce mieć pierwszeństwo w uzyskaniu najnowszych informacji o firmie.

Wspomniane badanie Chadwick Martin Bailey i iModerate dostarcza również innych wartościowych wzniosków. Okazuje się, że fani stron w Facebooku częściej kupują lub rekomendują produkty i usługi będące przedmiotem działalności firmy posiadającej fanpage. Co piąty badany potwierdził, że dzieje się tak w przypadku wielu marek, a 32% respondentów przyznało, że kupuje kilka marek, jeszcze więcej (41%) je rekomenduje.