Marka w serwisach społecznościowych: ufać czy nie?

Marka w serwisach społecznościowych: ufać czy nie?

Fan w Polsce

Polscy internauci stopniowo i powoli przekonują się do wyrażania swojego poparcia dla marek w serwisach społecznościowych. Z badania pt. "KNOW: Konsument w mediach społecznościowych", które przeprowadzone zostało przez IMAS International na zlecenie Euro RSCG Sensors wynika, że internauci mając świadomość, że obecność reklamodawców umożliwia im bezpłatny dostęp do serwisów, mimo wszystko uważają (49% wskazań), że media społecznościowe tracą swój charakter i atmosferę, gdy pojawiają się w nich firmy. Okazuje się jednak, że już blisko jedna czwarta respondentów (23%) deklaruje, że dodaje profile marek czy firm do grona swoich znajomych, a następnie wchodzi z nimi w interakcję komentując posty lub materiały zamieszczane na profilu. Dokładnie taki sam odsetek zachęca swoich znajomych do zostania fanem marki lub dodania jej do grona znajomych.

Jakie są przesłanki tego typu aktywności? Większość osób decyduje się na interakcję z markami w serwisach społecznościowych ze względu na sympatię jaką darzą dany produkt (robi tak, aż 72% ankietowanych). Wśród kolejnych powodów znalazły się konkursy i promocje (42%), bezpośrednie zaproszenie od firmy lub marki (37%) oraz ciekawość (36%).

Marka w serwisach społecznościowych: ufać czy nie?

Większość osób decyduje się na interakcje z profilami firm czy marek w serwisach społecznościowych: 43% dodaje komentarze na profilu, natomiast 16% komentuje materiały zamieszczane przez firmę.

Od marek polscy internauci, podobnie jak fani zagraniczni oczekują przede wszystkim specjalnych ofert i promocji (63%), a w dalszej kolejności unikatowych, niepublikowanych nigdzie indziej informacji i aktualności z życia danej firmy czy marki.

Z badania wynika także, że polscy internauci są wymagającymi fanami. Prawie 1/5 badanych usunęła przynajmniej raz firmę lub markę z grona swoich znajomych lub przestała być jej fanem w serwisie społecznościowym jeśli rodzaj aktywności nie spełniał ich oczekiwań. Wśród wymienianych powodów znajdowały się: zbyt duża częstotliwość wpisów, brak profitów z tym związanych, nachalność komunikatów, zbyt dużo zawartości reklamowej, rozczarowanie produktami danej firmy oraz znudzenie działalnością firmy w dziedzinie social media.

Zaprzestań myślenia w kategoriach "wirtualne/realne"; angażuj się, a nie dominuj; zwróć uwagę na lokalne społeczności; pamiętaj, że media społecznościowe to nie tylko Facebook; buduj komunikację ze społecznościami, a nie serwisami; rozmawiaj z konsumentami w ich naturalnym środowisku oraz rób kampanie, które wzbudzają emocje - radzą autorzy raportu "KNOW: Konsument w mediach społecznościowych" wszystkim, którzy chcą osiągnąć sukces w komunikacji w mediach społecznościowych.

Ze statystyk agregowanych przez serwis Facebooker.pl wynika, że obecnie najpopularniejszymi witrynami w FB wśród polskich internautów są fanpage: Demotywatory (ponad 126 tys. fanów), WOŚP (ponad 84 tys.) oraz I love weekend (68 tys. fanów). Na świecie rekordy popularności biją strony: FarmVille (ponad 23 mln fanów), Texas Hold'em Poker (15 mln fanów) oraz fanpage Michaela Jacksona (11 mln fanów).

Zapraszam do udziału w sondzie: Czy akceptujesz obecność marek w serwisach społecznościowych?