"Mamy gdzieś pośredników, chcemy wolnej muzyki w Sieci"

Tymi słowami Grzegorz Markowski, lider Perfektu rozpoczął wczorajszy koncert promujący sprzedaż nowej płyty zespołu wyłącznie za pośrednictwem Internetu. W przeciągu godziny od udostępnienia plików muzycznych sprzedano ok. 500 płyt. Interia.pl, współorganizator przedsięwzięcia, jest zadowolona z przebiegu akcji. Czy to wydarzenie zapoczątkuje boom na muzykę w polskim Internecie? Koncern Universal Music Polska już poinformował, że od maja udostępni swoje zasoby muzyczne w Sieci.

Perfekt jest pierwszym zespołem z polskiej czołówki, który postanowił całkowicie zmienić formę sprzedaży muzyki w naszym kraju. Najnowsza płyta „Schody” od wczoraj dostępna jest do pobrania na stronie portalu Interia.pl (http://perfect.interia.pl/ ). Koszt zakupu nowego albumu przez Internet jest ok. 4 razy niższy niż kupno płyty w sklepie. Artyści zgodnie podkreślają, że w ten sposób chcą uniezależnić się od wytwórni muzycznych, które pochłaniają lwią część przychodów ze sprzedaży płyt. ”Statystycznie rzecz ujmując, 80% kosztów to koszty związane z obsługą osób i rzeczy, które de facto w ogóle nie są związane z muzyką. Chcemy wycofać się z tak chorego układu” - powiedział dla Internet Standard Adam Galas, manager Perfektu. To on wpadł na pomysł sprzedaży nowej płyty zespołu przez Internet. Koncepcję przedstawił Markowi Kotowi, dyrektorowi promocji RMF FM oraz Jackowi Pasławskiemu, członkowi zarządu Interia.pl. ”Oni sprowadzili pomysł na ziemię” - zaznaczył Adam Galas - ”W trakcie naszych rozmów uzgodniliśmy techniczne szczegóły sprzedaży płyty oraz jej cenę. Pomysł okazał się trafiony. W przeciągu godziny od udostępnienia muzyki Perfektu na portalu zanotowaliśmy ok. 500 pobrań płyty. To dobrze rokuje na przyszłość.”

Jak wskazał manager Perfektu płyta wzbudziła duże zainteresowanie wśród polonii w Stanach Zjednoczonych. ”Otrzymaliśmy sporo telefonów od zadowolonych internautów” - powiedział Adam Galas - ”Dla Polaków mieszkających w USA wydanie ok. 4 dolarów na zakup albumu ulubionego zespołu to nie lada okazja.” Zdaniem naszego rozmówcy, internetowa sprzedaż nowej płyty może mieć kolosalne znaczenie dla rynku muzycznego. ”W końcu użytkownicy będą mieli wybór, czego chcą słuchać. Nie będą musieli za ciężkie pieniądze kupować ciągle tej samej „papki”. Będą mogli decydować o tym, co im się podoba, a następnie ulubione utwory nabyć za pośrednictwem Internetu.”

Zobacz również:

Utwory Perfektu, które można pobrać z portalu, nie są jednak w żaden sposób zabezpieczone przed dalszym kopiowaniem. Tym samym istnieje taka możliwość, że użytkownik po pobraniu płyty z Sieci, skopiuje ją i rozpowszechni wśród innych osób. ”Liczymy na uczciwość internautów” - skomentował Mariusz Kuziak, rzecznik prasowy Interii. W przyszłości portal zamierza jednak wprowadzić mechanizmy blokujące dalsze kopiowanie.

Sprawdziliśmy, czy przypadkiem nowych utworów Perfektu nie można już nielegalnie pobrać, korzystając z popularnych sieci P2P. Jak dotąd zarówno w KAZaA, Gnutelli, Gnutelli 2, sieci eDonkey nie pojawiły się nagrania z nowego albumu „Schody”.

Krok dalej

Wygląda na to, że internetowa sprzedaż płyty Perfektu nie będzie jedynie precedensowym wydarzeniem na polskim rynku muzycznym. Universal Music Polska zamierza od maja br. udostępnić własne zasoby muzyczne w Sieci. Są plany, by już za miesiąc udostępnić je za pośrednictwem portali. ”Utwory będzie można pobrać w Interii, Onecie” - wyjaśnia Marta Kruczyk, asystentka dyrektora Universal Music Polska - ”Nie planujemy jednak całkowitej zmiany modelu sprzedaży. Płyty będzie można kupić zarówno tradycyjnie – w sklepach, jak i przez Internet.” Wydaje się jednak, że majowy termin udostępnienia utworów artystów nagrywających płyty w Universal Music może być zbyt optymistyczny. Przypomnijmy, że we wrześniu ubiegłego roku Andrzej Puczyński, dyrektor generalny konceru, deklarował szybkie uruchomienie opcji dobrania muzyki poprzez Sieć. Do tej pory jednak pomysł się nie zmaterializował. Być może jednak przedsięwzięcie Perfektu przyspieszy finalizację pertraktacji prowadzonych między koncernem na portalami. ”Rozmowy z Universalem trwają, ale stopień ich zaawansowania nie pozwala nam stwierdzić, że usługa będzie dostępna w maju” - skomentował Mariusz Kuziak, rzecznik prasowy Interii - ”Mamy jednak nadzieję, że tak się stanie.”

Będą naśladowcy?

Czy w ślad za Universal Music Polska pójdą inne koncerny muzyczne? Paweł Szwedziński, odpowiedzialny za promocję internetową w Sony Music Polska powiedział nam, że wytwórnia nie wyklucza możliwości uruchomienia sprzedaży muzyki poprzez Sieć. Nie chciał jednak podać żadnych szczegółów.

Warto dodać, że wartość rynku muzyki online rośnie. Serwisy muzyczne zdobywają coraz większą popularność. Jak podało BBC Online, ilość pobrań utworów z serwisów muzycznych Freeserve, MSN oraz Mycokemusic zwiększyła się w przeciągu roku 10 razy (porównano dwa okresy: styczeń marzec 2003 i analogiczne miesiące w 2004 roku). Coraz więcej gwiazd decyduje się na sprzedaż swoich płyt przez Internet. George Michael zadecydował nawet, że swoją kolejną płytę udostępni w Sieci za darmo.

Zdania portali co do przyszłości muzyki online w Polsce są podzielone. Interia, która jako pierwsza wdrożyła pomysł sprzedaży muzyki poprzez Internet, czeka na reakcję użytkowników. ”Chcemy sprawdzić, jakie zainteresowanie wzbudzi ten projekt” - powiedział Mariusz Kuziak, rzecznik prasowy Interii - ”Jak na razie, jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników akcji. Zobaczymy, czy śladem Perfektu pójdą kolejne zespoły.” Wirtualna Polska od dłuższego czasu przymierza się do wdrożenia tego typu przedsięwzięcia. Obecna sytuacja firmy nie pozwala jednak na realizację planów. Jak pokazują zachodnie przykłady online’owych sklepów muzycznych, przedsięwzięcia tego typu przynoszą atrakcyjne dochody, a potencjał tej kategorii cały czas rośnie” - zaznaczyła Agnieszka Szwaj z Wirtualnej Polski - ”Szeroka oferta legalnej muzyki w Sieci dostępna jest jak na razie tylko w USA. Rynek europejski pod tym względem dopiero raczkuje. WP posiada sprecyzowane plany dotyczące działań w tym obszarze, jednakże z ich realizacją musimy poczekać do czasu wyjaśnienia sytuacji firmy.”

Z kolei o2.pl na razie wstrzymuje się od bardzo optymistycznych komentarzy. ”Jesteśmy zainteresowani sprzedażą muzyki online, ale nie samodzielnie” - zaznaczył Michał Brański, szef portalu - ”Czekamy na partnerów z umowami z wytwórniami.”

Zdaniem Adama Galasa, managera zespołu Perfekt poszerzenie kanału sprzedaży muzyki o Internet jest nieuniknione. ”Dystrybucja muzyki przez Sieć z pewnością się sprawdzi. To sposób, który jest dopasowany do energetyki rynku” - podkreślił Galas.