Mała rewolucja na Facebooku - raport Fanpage Trends za wrzesień

Publikację Sotrendera zdominowały informacje o zmianach na Facebooku, które będą miały znaczenie dla działania agencji social mediowych opierających swój biznes o ten portal. Istotne było także przekroczenie przez Orange miliona fanów, udostępnienie w Polsce ofert i kasowanie kont fikcyjnych.

Oferty na Facebooku, które po okresie testowania zyskały aprobatę marketerów, są dostępne także w Polsce. Mogą z nich skorzystać profile mające powyżej 400 fanów. Dzięki nim za pośrednictwem portalu społecznościowego można udostępnić ofertę precyzyjnie dobranej grupie fanów. Cena jest uzależniona od zasięgu, jaki ma mieć oferta w ramach zgromadzonej na fanpage grupy, a stawki zaczynają się od 5 dolarów.

Oferowane na Facebooku kupony mogą mieć postać na przykład kodów kreskowych, które po okazaniu w sklepie lub restauracji uprawniają do zniżki lub skorzystania z innej promocji.

Mniejszy zasięg bezkosztowy

Zmianie uległ także algorytm decydujący o wyświetlaniu postów. Obecnie posty bez promocji wyświetlane są znacznie mniejszej liczbie odbiorców, niezależnie od edge rank profilu. Po zainwestowaniu w płatne posty zasięg rośnie. Według informacji podanych przez Sotrender ze zmian najmniej zadowoleni są pracownicy zarządzający profilami. Są przyzwyczajeni do niskokosztowej promocji i protestują przeciw zmianom. Facebook jednak szuka sposobów, by skutecznie zarabiać na swoim zasięgu i mało prawdopodobne, by zrezygnował ze źródła przychodu.

W związku z przekroczeniem miliarda użytkowników, portal rozpoczął akcję kasowania sztucznych kont. Kasowanie kont ma przeciwdziałać zawyżaniu statystyk działań marketingowych, takich jak sztuczne pompowanie wielkości fanpage’a.

Zmiany związane z akcją mają dotknąć przede wszystkim profile pozyskujące fanów w nieuczciwy sposób. Profile, które uzyskiwały swoich fanów organicznie, dzięki stałej pracy, prawdopodobnie nawet nie zauważą zmian. Sotrender stoi jednak na stanowisku, że akcja spowolni wzrost fanów w najbliższych miesiącach.

Wzrosty i spadki

We wrześniu Orange Polska dołączył do klubu fanpage’y, które mają ponad milion fanów w polskim internecie. Warto odnotować, że do Orange Polska należy także fanpage Serca i Rozumu, maskotek marki obecnych w reklamach firmy (dawniej TP S.A.).

Nadal największym polskim fanpage są demotywatory.pl, które mają prawie półtora miliona użytkowników i notują stały wzrost na poziomie około 2 proc. W pierwszej piątce, oprócz wymienionych, znajdują się także Play oraz Kwejk.pl.

Procentowo największy przyrost fanów notują strony banków, rosnące po 35 proc. (ING Bank Śląski, mBank Polska) i giganci branży elektorniczniej. PlayStation Polska urosło o 25 proc. Beko o 22 proc. a Samsung o 15 proc. Na karb kasowania fałszywych kont Sotrender zrzuca spadki wśród fanów mniejszych graczy z sektora AGD, między innymi LG i Olympusa.

Pełen raport można przeczytać na stronie agencji Sotrender.