MPG: reklama internetowa oporna na recesję

Wpływy reklamowe tradycyjnych mediów są obecnie niższe o kilka, kilkanaście procent w porównaniu do roku ubiegłego - brzmią wnioski z raportu domu mediowego MPG. Wg analityków jedynym medium, które odnotuje wzrost w skali roku będzie internet, stare media zaliczą spadek rzędu 10%.

Wg szacunków domu mediowego MPG (obsługującego m. in. Cyfra+, Reckitt Benckiser, Carrefour) wyraźnie spada wartość rynku reklamy w Polsce: w I kwartale br. o 8,8% r/r do poziomu 1,65 mld zł.

Wśród tradycyjnych mediów najmniejszy spadek zanotowała telewizja, jej przychody zmalały o 6,2%. Jest to spowodowane jest przede wszystkim znacznymi obniżkami wprowadzanymi przez stacje w I kwartale 2009 r. (reklama telewizyjna potaniała średnio o 10%).

Trudna sytuacja w reklamie odzierciedlona jest m. in. 22% spadku wpływów reklamowych przez lidera stacji tematycznych TVN 24, w którym reklamują się przede wszystkim producenci dóbr luksusowych, przemysł samochodowy oraz sektor finansowy. Nie wszyscy jednak odnotowali tak złe wyniki: wśród stacji telewizyjnych najwięcej w porównaniu do zeszłego roku zarobiły kanały niszowe grupy Polsat (51,9%) oraz kanały tematyczne Discovery Media (39,3%).

Największe spadki wpływów z reklamy dosięgnęły prasę (wartość reklamy w tym medium zmalała aż o 18,7%) oraz magazyny (mniej o 16,6%). Outdoor odnotował spadek w wysokości 8%, a wpływy z reklam radiowych były niższe o 6%.

Jedynym medium, które skutecznie opiera się spowolnieniu gospodarczemu jest internet, który zwiększył swoje przychody o 7%. Naszym zdaniem internet wzrośnie w tym roku o blisko 15 proc., a I kwartał był dla niego najtrudniejszy - mówi Tomasz Ramza, dyrektor mediów MPG oraz autor raportu podkreślając zmiany w rozliczeniach i preferowanie przez reklamodawców modelu "płać za efekt". Teraz dużo częściej płaci się już nie za wyświetlenie reklamy, lecz za konkretny wynik w postaci np. zakupu produktu - wyjaśnia Ramza.

Największe cięcia budżetów reklamowych dosięgły branże RTV (spadek o 26%), motoryzację (o 22,3%), usługi finansowe (o 22%). Wydatki na reklamę zwiększył jedynie sektor farmaceutyczny (wzrost o 4,2%).

Z raportu Domu Mediowego MPG wynika, że wartość polskiego rynku reklamowego może spaść w 2009 r. o 10% r/r.

Źródło:http://wyborcza.pl

Czytaj też:

ZenithOptimedia: Internet drugim medium reklamowym w 2009 r.

Ad.media Raport: Tempo wzrostu przychodów reklamowych internetu spadnie do 16%

Ponad 30% dynamika wzrostu wartości reklamy internetowej w 2008 r. wg Starlink