Lutowe wyniki Megapanelu - najpopularniejsze witryny w Polsce

W końcu stało się to, co Michał Brański (członek zarządu spółki o2.pl) zapowiadał już od przeszło dwóch miesięcy: o2.pl wyprzedziło Interię. Prezes tej drugiej, Tomasz Jażdźdzyński, zapowiada zmiany na Interii. Z kolei Nasza-Klasa utrzymała zdobytą w zeszłym tygodniu pozycję - ulubiony serwis społecznościowy polskich internautów wciąż oczko wyżej niż Wirtualna Polska. Mimo niewielkiego spadku zasięgu w rankingu awansuje Money.pl (z 20. na 16. pozycję).

Prezentujemy najpopularniejsze polskie witryn pod względem zasięgu, liczby odsłon i czasu oraz ranking komunikatorów. Przypominamy, że Internet Standard jedynie publikuje wyniki dostarczane przez PBI/Gemius. Więcej informacji o metodologii badania Megapanel.

o2.pl wyprzedziło Interię

W lutym Interia.pl spada z 6. na 7. miejsce, ustępując tym samym pola portalowi o2.pl. Przetasowanie to nie jest wynikiem spadku zasięgu Interii, gdyż od stycznia ten wskaźnik praktycznie się nie zmienił. O2.pl zwyczajnie przyciągnęło w lutym ok. 200 tys. nowych użytkowników. Wygląda na to, że przyjęta przez spółkę Michała Brańskiego strategia tworzenia wielu serwisów z różnych segmentów wciąż przynosi oczekiwane rezultaty. Tylko od początku br. aż trzy nowe serwisy sygnowane przez o2.pl ujrzały światło dzienne: Xboxer.pl (dla pasjonatów konsoli firmy Microsoft obu generacji), NajPraca.pl (serwis ogłoszeniowo-rekrutacyjny), Dobramama.pl (adresowany do rodziców projekt działający wg modelu: Pytanie i odpowiedź). Oprócz tego, o2.pl zawiązało w br. współpracę z sieciami reklamowymi: z Glossy Media (stworzona przez Agorę sieć reklamy dla kobiet) oraz Cormedia. - "Wypełniliśmy portfel projektów, teraz czas pracować nad ich pozycją w segmentach. To nie oznacza braku premier, ale przypuszczalnie będzie ich mniej" - mówił nam na początku roku Michał Brański.

Można powiedzieć, że Interia przewidywała taki rozwój wypadków. W zeszłym tygodniu Tomasz Jażdźyński (prezes Interia.pl) ogłosił, że jego portal czekają zmiany. Przebudowa Interii ma objąć kilka płaszczyzn, zarówno wizerunkową (co zaczęto już komunikować w ostatniej kampanii: "Więcej niż się spodziewasz"), jak i technologiczną. Portal ma też bardziej wykorzystywać możliwości wchodzących w skład Grupy Bauer podmiotów. W skład grupy wchodzi m.in. Broker FM, właściciel RMF FM, Bauer-Weltbild Media (wydawca książek i właściciel katalogu wysyłkowego - KLUB DLA CIEBIE) oraz liczne tytuły prasowe ("Pani", "Twist", "Brawo"). Bardzo prawdopodobne wydaje się pogłębienie współpracy z Broker FM, którego serwisy od dawna są zintegrowane z portalem.

Prace trwają także nad nową platformą technologiczną, na której będzie funkcjonował portal. Dzięki niej możliwe bedzie wprowadzenie bardziej zaawansowanych mechanizmów społecznościowych, komunikacyjnych czy publikacja materiałów (w tym: tekstów, zdjęć i wideo itp.), a od jej możliwości technologicznych zależeć będzie jakość poszczególnych usług oraz ich współpraca. - "Nasza platforma będzie integrowała wszystkie elementy technologiczne niezbędne do działania w internecie na wysokim, satysfakcjonującym użytkowników poziomie (m.in. tekst, obraz, dźwięk, a zatem i wideo), będzie nowoczesnym mechanizmem spełniającym wszelkie niezbędne wymagania i kryteria" - mówi dla InternetStandard.pl Tomasz Jażdźyński.

Utworzenie platformy umożliwi w niedługim czasie emisję nowych, dużych projektów. Jak zapewnia prezes Interii, budowa platformy technologicznej nie ma nic wspólnego z pozyskiwaniem nowych spółek - "Jeśli zaś chodzi o same przejęcia, to bacznie obserwujemy co się dzieje na rynku. Spowolnienie gospodarcze doprowadzi w końcu do tego, że wyceny, które jeszcze pół roku temu były nieakceptowane, spadną i nie jest wykluczone, że z tego skorzystamy."

Wyniki budowy nowej platformy technologicznej można oglądać już na serwisie teledyski.interia.pl. Dzięki zastosowaniu zaawansowanej technologii kompresji, obraz i dźwięk klipów dostępne mają być w najwyższej jakości, "nieobecnej dotąd w polskiej sieci" - przekonują twórcy - "Teledyski w Interia.pl zapowiadają tym samym nową jakość multimediów w polskim internecie."

Nasza-Klasa wciąż oczko wyżej niż Wirtualna Polska

Nasza-Klasa wciąż zajmuje zdobyte w zeszłym miesiącu 3 miejsce. Wciąż także zwiększa liczbę użytkowników. Zauważalny jest jednak spory spadek liczby odsłon, aż o ok. 1 mld. Jak to możliwe? - "W styczniu współpracowaliśmy, np. z WOŚP, organizowaliśmy zbiórkę dla fundacji, daliśmy możliwość wyrażania poparcia dla idei fundacji i przekazania datków - piękny cel, który wspomogło wielu Klasowiczów, także w tym miesiącu można było wysyłać kartki z życzenia pomyślności w Nowym Roku, odbywały się konkursy czy inicjowane były akcje promocyjne, które angażowały naszych użytkowników (Timberland, Little Big Planet, MSI, szkoła fotografii Sony)" - mówi Joanna Gajewska, rzecznik prasowy Naszej-Klasy. - "Na wynik ten przełożenie zapewne miały też względy medialne, np. raport Zeitgeist Google'a i pozycja NK w tym zestawieniu - żywo komentowane przez cały styczeń."

Aktualizacja: 23 kwietnia 2009 20:39

Michał Brański, Członek Zarządu o2.pl

Przepis o2.pl na sukces jest prosty. Na trend wzrostowy składa się to, że co roku uruchamiamy ok. 15 projektów, zasiedlając kolejne segmenty rynku, domykając portfel naszych serwisów do pełnych 360 stopni tego, czego szukają ludzie. Kiedy już dany segment mamy pokryty, pracujemy nad pogłębianiem oferty.

Potrafimy zarówno budować projekty o "szybkim zwrocie", jak i przyjmować wieloletnią perspektywę dla tych kosztownych projektów, które będą motorami

wzrostu na długie lata. Ten wektor wzrostu z ostatnich lat ma wiele składowych, nigdy nie opieramy przyszłości na 1 wielkiej idei i "złotym

strzale".

Aktualizacja: 23 kwietnia 2009 17:29

Tomasz Jażdżyński, Prezes Zarządu INTERIA.PL

"Portal INTERIA.PL jest w dalszym ciągu trzecim portalem horyzontalnym polskiego Internetu. W gruncie rzeczy wyprzedziła nas grupa witryn skupionych wokół portalu o2.pl, który w kontekście odsłon czy czasu spędzonego stanowi zaledwie 1/3 tej grupy. Lutowy sukces spółki o2.pl jest efektem realizowania konsekwentnej strategii przez ostatnie kilka lat, za co należą się słowa uznania. Strategia ta, oparta w głównej mierze na decentralizacji powstających projektów względem portalu horyzontalnego oraz licznych akcjach ad hocowych - w tym m.in. lutowa, związana z tłustym czwartkiem - dała o2.pl przewagę.

W przypadku dużych projektów internetowych skutki działań obserwujemy zwykle po 2-3 latach. INTERIA.PL - z różnych względów - nie miała szczęścia do stabilnych i przemyślanych strategii w tym okresie, lecz ta sytuacja uległa radykalnej zmianie wraz ze zmianą właściciela.Obecnie w INTERIA.PL prowadzonych jest kilka dużych projektów infrastrukturalnych, które pozwolą zniwelować zaniedbania z poprzedniego okresu. Pierwsze efekty będą widoczne już pod koniec roku. Dlatego, znając rzeczywisty potencjał INTERIA.PL - która jako portal nadal wyprzedza swoją bezpośrednią konkurencję - w perspektywie długoterminowej z optymizmem patrzymy w przyszłość, pomimo niekorzystnych wyników lutowego rankingu.