LinkedIn już prawie na giełdzie
- 28.01.2011, godz. 11:55
Biznesowy serwis społecznościowy wypełnił niezbędne dokumenty potrzebne do ogłoszenia oferty publicznej na sprzedaż swoich akcji. LinkedIn będzie pierwszym dużym serwisem internetowym tego typu, który wejdzie na giełdę amerykańską.
Polecamy:
- LinkedIn myśli o wejściu na giełdę w 2011
- Facebook: miliard dolarów zysku i wejście na giełdę w 2011?
Zobacz też:
Formularz rejestracyjny
Oprócz tego, amerykańska komisja papierów wartościowych i giełd (SEC) prezentuje cały fomularz rejestracyjny s-1 wypełniony przez przedstawicieli LinkedIn, niezbędny do pierwszej oferty publicznej (IPO).
Przychody serwisu w dziewięciomiesięcznym okresie, do września 2010 roku osiągnęły 161,4 mln dolarów. To prawie dwa razy więcej niż w takim samym okresie minionego roku, kiedy wyniosły 81,0 mln. Zysk netto z pierwszych dziewięciu miesięcy 2010 roku to 1,85 mln dolarów, natomiast w tym samym okresie roku minionego firma straciła 3,38 mln dolarów.
Wg LinkedIn, wcześniejsze wyniki niekoniecznie wskazują na te, których należy się spodziewać w przyszłości, a okresowe rezultaty niekoniecznie muszą wskazywać na rezultaty finansowe całego roku fiskalnego.
Ryzyko i mocne strony
W formularzu znajdujemy również opis możliwych problemów, jakie serwis może napotkać na rozwijającym się rynku. LinkedIn podaje, że mogą pojawić się m.in. kłopoty w utrzymaniu odpowiedniej ilości użytkowników, problem konkurencyjności z innymi serwisami o podobnej tematyce, a także awarie techniczne. Wszystko to może wpłynąć na obniżenie ceny akcji firmy.
Jako swoje mocne punkty LinkedIn wymienia: skupienie na biznesie, obszerną i rosnącą globalną bazę użytkowników, postrzeganie serwisu jako solidnego i zaufanego źródła informacji branżowych, skuteczny model biznesowy, dużą bazę klientów i własną platformę technologiczną.
Szacunkowa wartość serwisu to według agencji prasowej Bloomberg prawie 3 mld dolarów. W pierwszej ofercie publicznej LinkedIn może zebrać do 175 mln dolarów. Być może działania firmy zainspirują inne, większe serwisy społecznościowe.
Szczególne zainteresowanie towarzyszy pierwszej ofercie publicznej Facebooka, którego przychody z ubiegłego roku oceniane są na 1,2 mld, a zyski na 355 mln dolarów. Wartość najpopularniejszego serwisu społęcznościowego szacowana jest na 50 mld dolarów.