Która porównywarka cen jest "najlepsza"?

Opinie ekspertów od usability (w całości):

Marta Wałkuska, Senior User Experience Designer OS3 multimedia

Z wymienionych porównywarek, naszym zdaniem, najlepszy jest skapiec.pl, choć też nie ominęły go wady.

Dużym minusem jest ciężka graficznie strona, przytłaczające kolory, mało atrakcyjna prezentacja konkretnego produktu oraz informacji o nim, a dodatkowo w searchu nieużyteczne umiejscowienie buttona "wyszukaj".

Plusów jest więcej. Charakteru serwisu jest jasno zakomunikowany. Ścieżka dotarcia do szukanego produktu jest krótka. Wyniki wyszukiwanie przedstawione są w czytelny sposób, a funkcjonalne filtry pozwalają w łatwy sposób zmienić kryteria wyszukiwania. Użytkownik ma do dyspozycji łatwą wyszukiwarkę, krótką ścieżkę do wyszukiwanego produktu i przejrzystą prezentację wyników. Plusem jest również cross prezentacja produktów na podstronach serwisu za pomocą zdjęć i opisów lub chmur tagów. Natomiast informacje niezwiązane bezpośrednio z wyszukiwaniem i porównywaniem (np. "dla prasy"), zostały zgrupowane w oddzielnym obszarze, przez co strona jest bardziej czytelna.

Bardzo dobrze opisane miejsca, w których się znajdujemy oraz widoczna ścieżka struktury sprawiają, że użytkownik łatwo odnajduje się w serwisie.

Maja Jędrzejczak, Strategy Consultant, Digital One
Przy wyborze najlepszej porównywarki (spośród ceneo.pl, okazje.info.pl, skąpiec.pl, nokaut.pl, twenga.pl) wzięłam pod uwagę to, co użytkownik odnajduje na stronie głównej, w jaki sposób działa wyszukiwarka i jak prezentowane są wyniki wyszukiwania.

Wybrałam Skąpiec.pl, który jest według mnie najbardziej prokonsumencki, proponując rozwiązania faktycznie przydatne, bez zbędnych wodotrysków i promowania marek, produktów i innych. Poza tym wyróżnia się maksymalnym wykorzystaniem przestrzeni przy jednoczesnym zachowaniu przejrzystości.

Układ strony głównej Skąpca okazał się najbardziej wygodny. Elementy konieczne tj. pasek logowania i pasek skrótów zajmują niewielką, a zupełnie wystarczającą, górną część strony głównej, poziomy pasek ułatwia szybkie dotarcie do poszukiwanego działu, a ich rozwinięcia możemy szukać w głównej części strony z dobrze wyróżnionymi nazwami działów. Prawy pasek - przewodnik zakupowy, korzyści z założenia konta i link do rejestracji oraz aktualności - został właściwie wykorzystany do zapoznania użytkownika z celem i możliwościami serwisu. Tylko Skąpiec posiada możliwość wyboru działu w wyszukiwarce na stronie głównej, pozostałe przeszukują najpierw całą zawartość serwisu.

Działania, które moim zdaniem poprawią usability Skąpca, to w tej chwili skorygowanie niektórych drobnych mankamentów. Warto byłoby wyeksponować na stronie głównej przydatne funkcje, np. tak jak w Ceneo.pl i Nokaut.pl schowek, który zachowuje wybrane produkty nawet po ponownym otwarciu okna przeglądarki i nie wymaga logowania. W Skąpcu opcja ta obecnie widoczna jest dopiero po wybraniu konkretnej listy produktów.

Niewłaściwie wyeksponowany jest także "Alarm cenowy". Szkoda, że na Skąpcu informację o nim znalazłam na dole strony głównej, a nie przy konkretnym produkcie. Poza tym warto rozważyć rezygnację z konieczności rejestracji na rzecz e-maila i oczekiwanej ceny, jak to jest w Ceneo.pl.

Dopracowania wymagają również piktogramy w poziomym pasku na górze strony, które nie są wystarczająco łatwe do odczytania z uwagi na mały rozmiar i jednolity kolor.

Początkowo kandydatem do tytułu lidera było Ceneo.pl. Mam jednak wrażenie, że czasami zbyt duża koncentracja kładziona jest na opcje typu powiększenie zdjęcia produktu na liście bez konieczności wchodzenia w szczegóły (np. w kategorii Bielizna) z jednoczesnym zaniedbaniem opcji koniecznych i oczywistych jak Opis produktu (3 linijki miejsca z koniecznością rozwijania). Byłabym również za zwróceniem uwagi na look&feel serwisu. W końcu nie samą użytecznością internauta żyje :)