Która porównywarka cen jest "najlepsza"?

Jaka ma być ta idealna?

Zanim powiemy, która z pięciu porównywarek cen jest najlepsza pod względem usability, warto pomyśleć, które czynniki mogą komplikować nasz proces wyszukiwania. Wojciech Kuśmierek z UseLab rozróżnia tu dwa główne problemy:

1. Nie znamy dokładnego modelu urządzenia, które poszukujemy.

Wiemy na przykład, że poszukujemy pralki, ale nie wiemy, jaki model najlepiej spełni nasze oczekiwania. Czy porównywarka potrafi wskazać przedmiot najlepiej trafiający w moje potrzeby? Czy pozwala wygodnie porównać wybrane modele?

2. Cena produktu nie zawsze jest jedynym kryterium, na podstawie którego dokonujemy wyboru.

Nawet jeśli zdecydujemy się na jeden, konkretny model urządzenia, to pozostają takie kryteria jak:

a. Dostępność towaru - czy mogę go zamówić od razu?

b. Cena przesyłki - czy nie zwiększy ona drastycznie kosztów?

c. Czas przesyłki - czy będę czekał 2 dni, czy 2 tygodnie? Czy mogę odebrać towar osobiście? Jeżeli tak, to czy sklep ma placówkę niedaleko mnie?

d. Wiarygodność sklepu - czy mogę mu zaufać?

e. Forma płatności - czy mogę zapłacić przy odbiorze? Albo zwykłą kartą (niekredytową)?

Jakie więc cechy powinna mieć dobra wyszukiwarka? W. Kuśmierek wyróżnia 3 zasadnicze właściwości, jakie powinien mieć taki serwis:

1. Jasny przekaz na stronie głównej (początek wyszukiwania) i czytelny przekaz oferty.

Przekaz, który od razu umożliwia realizację jednego z dwóch scenariuszy: a. wyszukiwanie konkretnego modelu i b. znajdowanie modelu pasującego do moich potrzeb.

Ważne jest też, aby każdy z tych scenariuszy mógł być realizowany w użyteczny sposób - ważna jest ergonomia i użyteczność rozwiązań, przejrzystość prezentacji wyników wyszukiwania i kategorii. Ale istotnym czynnikiem jest też np. brak lub ograniczenie reklam, które często są brane przez użytkowników za element oferty.

2. Możliwość łatwego określenia potrzeb przez użytkownika.

- Minimum to dobre filtry parametrów. Nie jest to proste, bo każda kategoria produktów może posiadać zupełnie odmienne kluczowe cechy. Inaczej myślimy o laptopach (jaki szybki procesor? Jak długo działa bateria?) a inaczej o ubraniach (czy bluza ma kaptur? Czy można prać ją w 40 stopniach?).

Oprócz dobrego doboru filtry parametrów powinny być łatwo dostępne i elastyczne.

- O wiele lepsze dla wielu użytkowników jest definiowanie potrzeb. To o wiele trudniejsze do realizacji, i spotykane w polskim e-commerce w śladowych ilościach. Większość użytkowników nie potrafi odpowiedzieć na pytanie, czy potrzebuje procesora Centrino, czy może Atom, czy może AMD. Potrafi jednak odpowiedzieć na pytanie, czy dużo podróżuje i czy w związku z tym jest w stanie poświęcić wydajność na rzecz dłuższej pracy baterii. Obecnie UseLab jest w trakcie tworzenia takiego systemu deklarowania potrzeb przez użytkownika.

3. Dobrze podane ważne informacje dodatkowe - sumę kosztów z kosztami przesyłki, czas dostawy, dostępność itp.