Kto gra online?

Według najnowszych badań przeprowadzonych w Japonii, największą grupę entuzjastów gier typu MMORPG stanowią gracze w wieku powyżej trzydziestu lat.

Badania przeprowadzone przez firmę Internet.com Info-plant wykazały, że osoby z w przedziale wiekowym od 30 do 40 lat stanowią 39 % całej społeczności graczy MMORPG, 17 % z nich "mieści się" w przedziale wiekowym od 40 do 50 roku życia, a 2 % stanowią osoby powyżej pięćdziesiątego roku życia. Dwudziestolatki stanowią 34 % graczy, a nastolatki zaledwie 8 %.

Z badania dowiadujemy się również, że większość japończyków gra z domu (96%), 2 % z nich robi to w kafejkach internetowych, a pozostałe dwa w innych miejscach.

Najpopularniejszymi grami MMORPG wymagającymi subskrypcji są Final Fantasy XI (45 % wszystkich graczy), Nobunaga's Ambition Online (19 %) i Ragnarok Online (11 %). Większość Japończyków (59 %) wybiera jednak te gry, za które nie trzeba opłacać abonamentu.

Badanie wykazało także, że jakość usług oferowanych przez dostawców gier MMORPG pozostawia wiele do życzenia – tylko 28 % graczy jest w pełni zadowolonych z usług dostawców. Większość graczy (48 %) ma jakieś zastrzeżenia do pracy dostawców, a 24 % jest całkowicie niezadowolonych z ich usług.