Kryzys przyśpieszył współpracę w grupie TP - rozmowa z Grzegorzem Tomasiakiem, prezesem WP
- Bożena Jaskowska,
- 01.06.2009, godz. 10:53
Czy współpraca w grupie telekomunikacyjnej nie odsuwa nieco WP od roli wydawcy i medium, dostarczającego treść w kierunku "komunikacyjnym"?
Nie. Cała nasza Grupa podąża w kierunku - nazwijmy go - mediowym. TP to przecież dzisiaj nie tylko operator telekomunikacyjny i dostawca infrastruktury. W jej ofercie znajduje się zarówno telewizja satelitarna, internetowa, jak i wideo na żądanie oraz kanały tematyczne Orange.
Efektem współpracy i synergii w Grupie jest stworzenie nowej jakości - silnej marki mediowo-telekomunikacyjnej, w miejsce marek kojarzonych z telekomunikacją. Pozostanie TP tylko w obszarze świadczenia usług telekomunikacyjnych z pewnością zakończyłoby się niepowodzeniem.
Dlaczego więc marka mediowo-telekomunikacyjna rezygnuje z projektu sieci MVNO i zamyka WPmobi?
Podczas kryzysu postanowiliśmy skupić się na jednym brandzie telefonii komórkowej - na Orange, a markę Wirtualnej Polski skierować na internet, na budowanie mediów i kontentu dla całej grupy, na tworzenie dla grupy platform technologicznych oraz rozwój sprzedaży reklamy.
Porozmawiajmy jeszcze o obecnej pozycji portali i odpływie ich użytkowników w kierunku serwisów horyzontalnych oraz społeczności. Co WP robi aby ich zatrzymać?
Odpływ użytkowników od portali będących dawniej swoistymi "bramami" do dalszych zasobów internetowych dotyka dziś wszystkich graczy, nie tylko WP i trudno ten trend zatrzymać. Internauci są dziś bardziej wymagający, wyedukowani i przede wszystkim bardziej świadomi swych potrzeb, po których zaspokojenie sięgają do sieci.
Co robimy w Wirtualnej Polsce? Chcemy w dalszym ciągu utrzymać pozycję nr 1 w polskim internecie w zakresie usług poczty elektronicznej - wciąż rozwijamy ten produkt i wprowadzamy nowe funkcjonalności. Dbamy też o wysoką jakość informacji dostarczanych za pośrednictwem naszych serwisów, a także szukamy dla siebie odpowiednich nisz. Obecnie intensywnie pracujemy nad rozwojem serwisów sportowych oraz umacniamy mocną pozycję w obszarze gier. No i oczywiście naszym "oczkiem w głowie" jest rozwój kontentu wideo czyli WP.tv, naszej telewizji internetowej, która jako jedyna marka z Polski znalazła się w rankingu Top50 wszystkich globalnych domen tv. Miesięcznie ogląda nas 1,8 mln użytkowników (RU). W tym obszarze stawiamy na rozwój treści i programów autorskich oraz telewizyjnej platformy mobilnej. Nie zapominamy też o społecznościach, które staramy się skupiać i angażować wokół naszej marki i serwisów. Dobrym przykładem takich działań jest nasza ostatnia inicjatywa - serwis Bliscy.pl, której celem jest integracja rodziny i budowa rodzinnych więzi.
A czy WP planuje nawiązanie współpracy z innymi witrynami - na kształt "porozumień" jakich świadkami byliśmy ostatnio w przypadku np. Interii i Chomikuj.pl oraz Agory i sfd.pl?
Uważam, że takie działanie jest krótkodystansowe, chociaż zapewne z punktu widzenia podmiotów zainteresowanych opłacalne i skuteczne. Wątpliwe jest jednak, aby spośród użytkowników witryn współpracujących udało pozyskać się wartościowy i lojalny ruch do serwisów "corowych". W WP skupiamy się obecnie na realizacji naszych założeń strategicznych, nie ma w nich "kupowania ruchu". Przyglądamy się, obserwujemy działania konkurencji w tym obszarze, ale sami - przynajmniej na razie - nie planujemy podobnych inicjatyw.
Tegoroczne hasło naszej konferencji brzmiało "Złoto tylko dla zuchwałych". Czy wg Pana kryzys jest dobrym czasem na robienie interesów w branży internetowej i szansą dla owych zuchwałych i odważnych ryzykantów?
Warto być zuchwałym i odważnym, ale w odpowiednich granicach. My stawiamy przede wszystkim na innowacyjność oraz wykorzystanie potencjału synergii w Grupie. Rozwijamy przy tym własne serwisy, wchodząc na tak dynamicznie rosnące rynki, jak np. społeczności i multimedia.
Dziękuję za rozmowę