Krajobraz Runetu wg Bluerank

Statystyki obrazujące popularność sieci w Rosji, charakterystyka interanuty, potencjał reklamowy Runetu, a także prognozy jego rozwoju - to podstawowe zagadnienia będące przedmiotem raportu na temat internetu w Rosji opracowanego przez firmę Bluerank pt. "Rumetryka".

Agencja specjalizująca się w marketingu w wyszukiwarkach Bluerank opracowała raport zestawiający statystyki i badania (m. in. FOM, GKS.ru, Rambler100, Reklaming.ru i RUmetrika) obrazujące kształt i potencjał rosyjskiego internetu tj. Runetu. Dostarcza on ciekawych informacji ułatwiających wyobrażenie sobie specyfiki sieci za naszą wschodnią granicą.

Z Runetu korzysta obecnie mniej więcej tylu użytkowników, ilu mieszkańców ma Polska. Z wynikiem 38 mln internautów pod koniec 2008 r. Rosja znajdowała się na trzeciej pozycji, ustępując jedynie Niemcom (49 mln) oraz Brazylii (39 mln) - wg danych Nielsen. Dobowo - wg danych RUmetriki - z Runetu korzysta 19,5 mln osób (z Federacji Rosyjskiej oraz spoza jej granic). Prognozy mówią, że w 2012 r. liczba użytkowników Runetu sięgnie poziomu 57 mln użytkowników - czytamy w raporcie Bluerank.

Najpopularniejszą wyszukiwarką Runetu pozostaje Yandex, choć jego główny konkurent - Google w kwietniu br. odniósł nad nim zwycięstwo (Yandex odnotował bowiem 24,4 mln użytkowników, a Google w tym samym okresie miał ich 25,8 mln). Okazuje się jednak, że z Yandexu korzystają częściej pracownicy biurowi (32,7% - Yandex i 23,8% - Google) i są to przede wszystkim internauci z terytorium Federacji Rosyjskiej. Google preferowany jest bowiem przede wszystkim poza granicami Rosji. Wśród najpopularniejszych haseł tematycznych wpisywanych w okno wyszukiwarek przez użytkowników Runetu znajdują się: turystyka, samochody importowane, rosyjskie banki oraz telefony komórkowe.

Najbardziej atrakcyjną grupą odbiorców reklamy on-line w Runecie są mieszkańcy Moskwy, których jest 2,7 mln osób. "Runautów" dzieli się ponadto najczęściej na dwie grupy:

(1) uczniowie i studenci (14-23 lata), którzy prowadzą dość jednorodny tryb życia, interesują się wszelkimi nowinkami, muzyką, różnego typu rozrywką i informacją naukową. Ta grupa stanowi około 35% audytorium Runetu.

(2) pracownicy biurowi i przedsiębiorcy, tzw klasa wyższa (ludzie w wieku 24-44 lata) posiadający dochody na średnim i wyższym poziomie. Grupa ta obejmuje 43% użytkowników rosyjskiej sieci i jest ona najlepiej poznana i najczęściej wykorzystywana w obszarze reklamy online.

Jeśli chodzi o reklamę kontekstową w Runecie to najdroższe są kliki w sferze usług finansowych (0,58 USD), najtaniej zaś można reklamować się w kategoriach: wypoczynek (0,08 USD) i rozrywka (0,09 USD). Znacząco wzrastały w 2008 r. stawki w kategoriach: znajomości (68%), samochody (40%) oraz AGD i RTV (45%).

Wyszukiwarki Runetu zarabiają rocznie 300 mln USD. Wg danych portalu Reklaming.ru, wydatki na reklamę w rosyjskim internecie w pierwszej połowie 2008 wzrosły o 73%. Wydatki na reklamę kontekstową wzrosły o 83% i osiągnęły pułap 161 mln USD. Do najważniejszych graczy na rynku reklamy kontekstowej w Runecie należą Yandex i Begun (przypada na nie 90% rynku).

Wśród przeglądarek internetowych używanych przez "runautów"’, największą popularnością cieszy się Microsoft IE 7 (25,43%) oraz FireFox 3 (20,53%), który po raz pierwszy w historii badania "Trendy Runeta" pokonał Microsoft IE 6 (20,34%).

Cały raport "Rumetryka" dostępny jest tutaj.

Czytaj także:

Ja Yandex