Konsolidacja a’la B2B

Czy Xtrade i Marketplanet, dwie krajowe platformy B2B, powinny się połączyć?

Według informacji PB, Optimus miałby być zainteresowany dokonaniem fuzji swojej platformy Xtrade z konkurencyjną platformą należącą do TP S.A., Marketplanet. Oba przedsięwzięcia są projektami udanymi - Marketplanet deklaruje uzyskanie zwrotu nakładów po dwóch miesiącach działalności, Xtrade niedawno pochwalił się zrealizowaniem 50 aukcji i obsługą łącznie 36 klientów (w tym 11 kupujących).

„To bardzo interesująca informacja, ale my nic na ten temat nie wiemy” - komentuje Konrad Makomaski, prezes Marketplanet.pl. Jego zdaniem, od czasu gdy na początku roku obie strony deklarowały, że „na rynku jest miejsce dla dwóch”, nic się nie zmieniło. „Konkurencja powinna być, zawsze to lepiej dla rynku i - dla klienta” - mówi prezes Marketplanet.

Bieżący rok Marketplanet rozpoczęła od aukcji dla podmiotów spoza grupy TP S.A. i jest to bardzo pożądany przez firmę kierunek, jednak jak przyznają przedstawiciele platformy, rozwój rynku idzie powoli. „Rynek zachowuje się tak, jak... cały rynek. Oszczędności polegają teraz przeważnie nie na szukaniu tańszych kanałów zakupu, ale na niekupowaniu w ogóle” - ocenia prezes Marketplanet. „Jesteśmy w dobrej sytuacji, o tyle, że posiadamy zaplecze w postaci firmy-matki, która realizuje inwestycje tą drogą” - dodaje prezes Makomaski.

Czy niepotwierdzone informacje świadczyć mogą, że równie mocnym wsparciem Xtrade poszczycić się nie może? Optimus przez dłuższy czas liczył na umowę z Compaqiem, który objąć miał udziały w platformie za 2 mln USD. Do podpisania umowy nie doszło, niewykluczone, że scenariusz fuzji platform B2B jest więc w chwili obecnej szczególnie pożądany przez Optimusa.