Konkurent iPada opóźniony?

Tablet Playbook firmy Research In Motion (producenta smartfonów BlackBerry) ma szansę być jednym z poważniejszych konkurentów iPada - niestety, wygląda na to, że na jego premierę przyjdzie nam jeszcze poczekać. Przedstawiciele RIM zapowiadali do niedawna, że urządzenie pojawi się na rynku na początku 2011 r. - teraz okazało się jednak, że premiera odbędzie się najwcześniej na przełomie marca i kwietnia przyszłego roku.

Podczas spotkania z analitykami przedstawiciele RIM zasugerowali, że urządzenie pojawi się na rynku dopiero na początku drugiego kwartału przyszłego roku. Tak w każdym razie wynikało z zaprezentowanych przez nich prognoz finansowych - dziennikarze dopatrzyli się, że koncern w pierwszym kwartale nie spodziewa się żadnych przychodów ze sprzedaży Playbooka. A to prawdopodobnie oznacza, że urządzenie będzie dostępne dopiero na przełomie marca i kwietnia 2011 r.

Opóźniona rewolucja?

Przypomnijmy: Playbook został oficjalnie zaprezentowany pod koniec września i od razu wzbudził spore zainteresowanie, bo faktycznie zapowiada się całkiem interesująco. Urządzenie wyposażone będzie w procesor Cortex A9, taktowany na 1GHz, 1GB pamięci RAM oraz dwie kamery (ta z przodu posiada matrycę o rozdzielczości 3 MPix, tylna - 5 megapikseli; obydwie potrafią nagrywać obraz w rozdzielczości HD - 1080p). Ponadto tablet BlackBerry posiada moduł WiFi (802.11n), Bluetooth, slot microUSB oraz microHDMI. 7-calowy ekran dotykowy charakteryzuje się rozdzielczością 1024x600 pikseli. Użytkownicy pracować będą za jego pośrednictwem na nowym systemie operacyjnym nazwanym BlackBerry Tablet OS (w pełni przygotowanym do obsługi programów znanych z BlackBerry OS 6).

"PlayBook zredefiniuje ideę tabletu - to urządzenie otworzy przed użytkownikami zupełnie nowy wachlarz zastosowań. Zainteresowanie klientów tych produktem jest ogromne - wciąż trafiają do nas pytania w tej sprawie" - mówił w czasie spotkania Jim Balsillie, szef RIM. Balsillie dodał też, że Playbook będzie miał co najmniej jedną istotną przewagę nad konkurentami - w urządzeniu bez problemu będzie działała zdecydowana większość aplikacji webowych stworzonych z myślą o komputerach PC.

Sprzedaż BB rośnie

Przedstawiciele RIM poinformowali przy okazji, że w trzecim kwartale bieżącego roku sprzedali na całym świecie 14,2 mln smartfonów BlackBerry - o 40% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Firma odnotowała też w tym czasie wyraźny wzrost dochodu (z 796 do 911 milionów USD).

Warto dodać, że wedle wcześniejszych deklaracji RIM zamierzał wprowadzić Playbooka w pierwszej kolejności na amerykański rynek - w Europie urządzenie miało się pojawić kilka miesięcy po premierze w USA. Niestety, nie wiadomo na razie czy ewentualne przesunięcie amerykańskiej premiery będzie skutkowało opóźnieniem również na Starym Kontynencie.