Klienci lubią sklepy internetowe

Wbrew powszechnym opiniom o socjalnej roli zakupów, ostatnie badania poziomu satysfakcji amerykańskich konsumentów wskazują, że jest ona wyższa w przypadku handlu elektronicznego w porównaniu z tradycyjnymi sklepami.

W skali od 0 do 100 indeksu satysfakcji nabywców (ACSI – American Customer Satisfaction Index) średnia dla sektora e-commerce wynosi 78 punktów, a dla tradycyjnych sklepów 72. Amazon.com jest najwyżej sklasyfikowaną firmą w tym zestawieniu i daje klientom ACSI na poziomie 84, gdy najwyżej sklasyfikowany „realny” sklep Costco - 79.

Do grupy 170 rozmaitych firm wyznaczających ACSI dodano 13 różnego rodzaju placówek (sklepów, serwisów, agencji rządowych) oferujących obsługę w Internecie. Te firmy osiągają ACSI średnio na poziomie 73,2 i jest to najwyższy poziom ze wszystkich gałęzi gospodarki.

Analitycy wskazują, że przy ostrej rywalizacji na rynku, bogatej oferty handlowej, dużej możliwości wyboru dostawcy, wysokich kosztach pozyskania klienta, wysoki poziom satysfakcji klienta staje się dla przedsiębiorców jednym z podstawowych kryteriów gwarantujących sukces rynkowy.