Kindle na czele, iPad goni lidera

Urządzenie Kindle firmy Amazon jest obecnie najpopularniejszym czytnikiem e-booków w USA, wynika z raportu opublikowanego przez firmę ChangeWave. Ale pozycja lidera jest zagrożona, bo Kindle'a szybko dogania Apple iPad (który klasycznym czytnikiem e-booków nie jest, ale całkiem nieźle sprawdza się w tej roli).

Z danych statystycznych opublikowanych właśnie przez ChangeWave wynika, że Kindle jest podstawowym urządzeniem do czytania elektronicznych książek dla 47% Amerykanów, którzy korzystają z e-booków. Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że to świetny wynik - ale sytuacja zmienia się nieco, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że zaledwie cztery miesiące temu współczynnik ten wynosił 62%.

Dwaj liderzy

Zupełnie inaczej sytuacja wypada w przypadku drugiego urządzenia na liście - tabletu iPad firmy Apple. W charakterze czytnika e-booków używa go obecnie 32% amerykańskich czytelników e-książek. To mniej niż Kindle'a, ale iPad błyskawicznie zdobywa nowych użytkowników - przez ostatnie cztery miesiące ich liczba zwiększyła się dwukrotnie (z 16% w sierpniu).

Inni producenci urządzeń do czytania e-książek na amerykańskim rynku praktycznie się nie liczą - trzeci na liście produkt, Sony Reader, może się pochwalić wynikiem 5-procentowym, zaś całkiem nieźle wypadający w testach Nook (oferowany przez sieć księgarni Barnes and Noble) - 4-procentowym.

Właściciele iPadów zadowoleni

Apple ma zresztą więcej powodów do zadowolenia - ankieterzy działający na zlecenie ChangeWave spytali też czytelników e-książek, czy są zadowoleni z swoich czytników. Najlepiej wypadł pod tym względem iPad - 75% jego użytkowników stwierdziło, że są z niego "bardzo zadowoleni" (podobnej odpowiedzi udzieliło jedynie 54% posiadaczy Kindle'a). 21% właścicieli iPada przyznało, że są "średnio zadowoleni" (38% w przypadku Kindle'a). Liczba osób, które były niezadowolone ze swoich czytników była w obu przypadkach znikoma (iPad 1%, Kindle 3%).

Z opracowania dowiadujemy się też, że choć wiele osób krytykuje stosowanie iPada jako czytnika e-książek (głównie z uwagi na pokryty błyszczącą powłoką wyświetlacz), to jednak znaczna część posiadaczy tego urządzenia - ponad 3/4 - używa swojego tabletu w tym charakterze.

Nie tylko e-książki...

Posiadacze iPada są też bardziej skłonni - niż użytkownicy Kindle'a - do czytania na tym urządzeniu innych tekstów niż tylko e-książki. Ponad połowa z nich używa tabletu jako czytnika e-gazet (w przypadku Kindle'a liczba ta nie przekracza 11%).

Ankieterzy ChangeWave zapytali również Amerykanów, którzy jeszcze nie posiadają czytnika e-booków, czy zamierzają kupić takie urządzenie. Połowa ankietowanych odpowiedziała, że rozważają taki zakup - 42% z nich chce kupić iPada, 33% - Kindle'a, 4% - Nooka, 2% - "smartfona z funkcją czytania e-książek", zaś 1% - Sony Readera.