Karuzela z prezesami

ComArch szykuje kolejną wymianę w składzie zarządu Interii w ciągu ostatnich dwóch lat. Portal ma pójść nową drogą, bliższą linii akcjonariusza. Jak tłumaczy Grzegorz Błażewicz, jeszcze dyrektor marketingu ComArchu, a już niedługo nowy prezes Interii, wyzwaniem dla spółki internetowej mają być działania badawczo-rozwojowe i większe wykorzystanie synergii z ComArchem. Interia nadgryzana przez działania o2.pl i z dystansem do WP i Onetu ma znaleźć swój nowy sposób bycia.

Karuzela z prezesami
Obecni szefowie Interii nie kryją zaskoczenia decyzją akcjonariusza, podobnie jak kandydat na prezesa.

Jestem mile zaskoczony i świadomy odpowiedzialności - mówi dla Internet Standard Grzegorz Błażewicz, przyszły prezes portalu. Pytany o powód wyboru jego kandydatury, tłumaczy: Myślę, że jest to wynik ciężkiej pracy w ComArchu, bardzo dużo wysiłku włożonego w budowanie tej firmy i przyzwoite efekty pracy. Mam duży szacunek do tego, co zrobił w portalu aktualny prezes Jacek Pasławski.

Zmiana w zarządzie ma przynieść nową strategię rozwoju portalu. Interia jest w dobrej sytuacji finansowej, potrzebuje jednak skuteczniejszego modelu biznesowego, co związane jest z faktem, że portale na rynku internetowym tracą powoli udziały - wskazuje Błażewicz - Interia jest dojrzała i musi jasno wybrać swoją drogę rozwoju. Jest jak maturzystka, która doskonale zdała maturę, a teraz musi wybrać studia, żeby w jak najlepszy sposób wykorzystać swój potencjał.

Błażewicz ocenia, że obecnie wszystkie portale działają tak samo, wprowadzają podobne, nowe funkcjonalności, czego efektem jest status quo i praktycznie niezmienna od 2 lat pozycja wszystkich polskich portali internetowych.

Grzegorz Błażewicz o strategii Interii

Grzegorz Błażewicz

Wyzwaniem dla Interii są działania badawczo-rozwojowe i szeroko pojęta działalność innowacyjna, oparta o jasny model dostarczania nowych pomysłow i tworzenia nowych konceptów na produkty i usługi. Interia powinna być portalem innowacyjnym technologicznie z wykorzystaniem synergii którą daje Comarch oraz traktowaniem jej jako podstawy do tworzenia i dzielenia się kreatywną treścią. Bardzo zależy nam na bliskiej współpracy z drugim z akcjonariuszy - z RMF FM.

Zgodnym zdaniem Błażewicza i Pasławskiego, Interia na tle innych portali traci najmniej udziałów w rynku.

Interia to wciąż portal numer trzy w rankingach, ale ma z kim walczyć. O2.pl z nami mocno konkuruje - zaznacza Jacek Pasławski - Wzbogaca serwisy, przejmuje. Traktujemy ich poważnie, choć oni mają inny sposób budowania biznesu. Zresztą w tej chwili o wiele łatwiej mniejszym podmiotom jest wejść na rynek internetowy. Problemem staje się to, że takie serwisy muszą szybko zacząć na siebie zarabiać, a z tym jest różnie.

Na pytanie, dlaczego akcjonariusz zdecydował się odwołać Jacka Pasławskiego, Grzegorz Błażewicz nie jest w stanie odpowiedzieć. Próbowaliśmy zapytać o to profesora Filipiaka, prezesa ComArchu, ale jest niedostępny do połowy tygodnia. Sam Pasławski sprawy nie komentuje.

Interia na pewno z telewizją

Tymczasem trwają dyskusje między obecnym zarządem Interii a nowymi kandydatami na temat aktualnie prowadzonych projektów w portalu.

W tej chwili rozmawiam z członkami zarządu o tym, jakie są potrzeby w spółce, co można robić lepiej - mówi Błażewicz - Interia ma bardzo dużo świetnych pomysłów, pozostaje kwestia, jak te pomysły obrócić w konkretne produkty, w taki sposób, aby przynosiły zyski dla spółki. Strategiczna tutaj jest kwestia zarządzania projektami i nad tym z pewnością będziemy pracować. Takie projekty jak Interia TV niesamowicie mnie kręcą i na pewno te działania powinny być mocno wspierane przez zarząd.

Nowa strategia portalu jest w trakcie omawiania. Wyzwaniem dla Interii są działania badawczo-rozwojowe i szeroko pojęta działalność innowacyjna, oparta o jasny model dostarczania nowych pomysłów i tworzenia nowych konceptów na produkty i usługi - wskazuje przyszły prezes.

Jego zdaniem Interia powinna być portalem innowacyjnym technologicznie z wykorzystaniem synergii, którą daje Comarch. Chcemy traktować tą synergię jako podstawę do tworzenia i dzielenia się kreatywną treścią - dodaje Błażewicz - Bardzo zależy nam też na bliskiej współpracy z drugim z akcjonariuszy - z RMF FM, który ma ogromne przełożenie na masowym rynku medialnym. Jeśli RMF jest numerem jeden na rynku rozgłośni radiowych, a Comarch numerem jeden na rynku informatycznym, to wnioski co do celu dla Interii na rynku są oczywiste.

W realizacji nowych projektów w Interii Błażewicz zamierza wykorzystać swoje doświadczenie z ComArchu. W firmie mam bardzo szeroko zdefiniowaną odpowiedzialność i świetny zespół ludzi, który udało się zbudować w ciągu 2 ostatnich lat - wyjaśnia - Jako dyrektor marketingu zajmowałem się wieloma kwestiami, oprócz ogólnie pojmowanych zadań marketingowca jak PR i reklama, kluczowe było budowanie alternatywnych kanałów sprzedaży dla produktów firmy z wykorzystaniem internetu czy budowanie społeczności na wszystkich rynkach geograficznych i wertykalnych, na których obecny jest ComArch. Było w tym sporo strategicznego i kreatywnego myślenia.

To, czy Interia, podobnie jak ComArch będzie świadczyć usługi zagranicą, jeszcze nie wiadomo. Różne pomysły są dyskutowane, zobaczymy, co jest realne. Będziemy walczyć - mówi Błażewicz.

Wstępnych zapowiedzi nowej koncepcji spółki Jacek Pasławski nie chce komentować. Za mało znam szczegółów - zaznacza.

Aktualizacja: 26 września 2006 13:48

Dodaliśmy komentarze Grzegorza Wójcika, byłego wiceprezesa Interii, a obecnie szefa centrum badawczo-rozwojowego Dream Lab w Onecie i Dominiki Herburt-Heybowicz, członka zarządu Wirtualnej Polski S.A.