Kampania prezydencka w sieci - and the winner is...

Werdykt

Zwycięzcą rankingu Bluerank został Janusz Korwin-Mikke. W analizy wynika, że ma on najlepszy serwis o dużych możliwościach i aktywnej społeczności, poza tym jest aktywny i popularny w serwisach: Facebook, YouTube oraz blog.onet.pl.

Z rozczarowaniem przyjęto kampanię w sieci Bronisława Komorowskiego. Mimo, iż kandydat PO ma ładny i efektowny nowy serwis, to jednak witryna jest małofunkcjonalna i ma niewielkie możliwości interakcji.

Wybory na starcie jeśli chodzi o kampanię w internecie przegrali zaś: Jarosław Kaczyński i Włodzimierz Pawlak. Pierwszy ma całkiem dobry nowy serwis, jednak jest mało aktywny w social media i bardo późno rozpoczął działania. Drugi ma nowy serwis o dość skromnych możliwościach i choć jest aktywny w mediach społecznościowych to nie przynosi mu to dużej popularności.

Kampania prezydencka w sieci - and the winner is...

Źródło: Wybory Prezydenckie 2010 - Raport Bluerank

Marketing w wyszukiwarkach

Okazuje się, że jedna z najważniejszych form reklamy internetowej nie jest powszechnie stosowana wśród kandydatów na prezydenta RP. Zaobserwowano jedynie działania SEO dla łatwych fraz, gdzie i tak stwierdzono rażące błędy (np. brak przekierowań 301 i stosowanie równolegle kilku domen - W. Pawlak i J. Kaczyński).

Kampanie PPC są prowadzone w bardzo amatorski sposób. Trzech kandydatów wykorzystało Google AdWords w kolejności uruchomienia kampanii: J. Korwin-Mikke, J. Kaczyński, B. Komorowski. Brak optymalizacji elementów description i alt (występują tylko na witrynach J. Kaczyńskiego i J. Korwin-Mikke) to kolejny minus w działaniach SEM.

Serwisy

Najlepszy serwis pod względem kryteriów wziętych pod uwagę (patrz ramka) ma Janusz Korwin-Mikke. Jego witryna jest również najpopularniejsza wśród internautów oraz charakteryzuje się największą częstotliwością aktualizacji i liczbą nowych wpisów. W następnej kolejności w ogólnej ocenie witryn plasują się serwisy Jarosława Kaczyńskiego oraz Bronisława Komorowskiego i Andrzeja Olechowskiego.

Kampania prezydencka w sieci - and the winner is...

Źródło: Wybory Prezydenckie 2010 - Raport Bluerank

Co ciekawe, mimo iż każdy serwis posiadał opcję kontaktu, to żaden z kandydatów lub członków ich sztabów nie odpowiedział na oficjalne pytanie skierowane przez autorów badania. Innym smaczkiem jest fakt, że na witrynie kandydata PiS pojawiają się tylko cenzurowane komentarze o pozytywnym wydźwięku.

Social Media

Najlepiej pod względem aktywności w mediach społecznościowych wypadają Janusz Korwin-Mikke oraz Bronisław Komorowski. Pierwszy jest często komentowany, ma wielu znajomych i jest najlepiej przygotowany do tzw. universal search. Kandydat PO ma z kolei największą liczbę znajomych w NK.

Kampania prezydencka w sieci - and the winner is...

Wybory Prezydenckie 2010 - Raport Bluerank

Zwycięstwo Janusza Korwina-Mikke w kampanii internetowej potwierdzają także wyniki sondażu przeprowadzonego przez Bluerank. Respondenci w zdecydowanej większości wskazali na tego kandydata jako osobę prowadzącą najskuteczniejsze działania marketingowe w internecie.

Kampania prezydencka w sieci - and the winner is...

Źródło: Wybory Prezydenckie 2010 - Raport Bluerank