Już dwóch na trzech polskich internautów kupuje w sieci

Wzrasta odsetek internetowych klientów - już 66% polskich internautów choć raz dokonało zakupu za pośrednictwem sieci. Najbardziej znany serwis aukcyjny to allegro.pl, merlin.pl zaś uznany został za najlepiej rozpoznawalny polski e-sklep. Gemius SA ogłosił czwarty raport z serii "E-commerce w Polsce".

Raport "E-commerce w Polsce 2008" przygotowany przez Gemius S.A. we współpracy z serwisami 9sekund.pl i iStore.pl potwierdza dobrą kondycję polskiego e-handlu.

Niemal wszyscy polscy internauci (94%) słyszeli o możliwości robienia zakupów za pośrednictwem sieci, a dwie trzecie ogółu respondentów przyznało, że choć raz dokonało tego typu transakcji. Zauważalnym trendem jest zwiększający się odsetek internautów dokonujących zakupów w sieci: w 2005 r. było ich 41%, w 2006 r. - 55%, w roku ubiegłym 61%, a w 2008 r. 66% polskich internautów zrobiło zakupy online.

Z raportu "E-commerce w Polsce" można się również dowiedzieć, że aukcje internetowe cieszą się większą popularnością niż sklepy - ponad trzy czwarte kupujących on-line nabywa produkty właśnie na aukcjach, zaś 60 proc. w sklepach. Najbardziej znanym serwisem aukcyjnym jest allegro.pl - aż 99 proc. respondentów poproszonych o wskazanie nazw znanych im aukcji internetowych wymieniło właśnie tę witrynę. Z kolei merlin.pl jest najlepiej rozpoznawalnym sklepem internetowym.

Najczęściej wymienianymi przez respondentów zaletami internetowych zakupów są: niższa cena produktów, możliwość złożenia zamówienia o każdej porze oraz dostawa do domu. W porównaniu do roku ubiegłego zmniejszył się odsetek internautów twierdzących, że kupowanie przez internet jest ryzykowne (z 52% w 2007 do 46% w roku bieżącym).

Raport Gemiusa mówi także, iż zarówno klienci sklepów internetowych jak i platform aukcyjnych uskarżają się na problemy towarzyszące zakupom w internecie. Długie oczekiwanie na dostawę, trudności związane ze znalezieniem produktu oraz nieprawdziwe informacje o oferowanym asortymencie - to najważniejsze dylematy, wymieniane przez niezadowolonych klientów.

Właściciele sklepów internetowych planują w najbliższych dwunastu miesiącach przede wszystkim: rozszerzyć zakres oferowanych produktów (71%) oraz wprowadzić nowe możliwości dostarczenia zakupionych towarów (22%). Co piąty z nich rozważa nawet bezpłatną dostawę do miejsca zamówienia klienta - wynika z raportu Gemius SA.