Japonia: Coraz więcej seniorów pisze e-maile

W przeciągu 12 miesięcy o 88% wzrósł odsetek seniorów korzystających z poczty e-mail w Japonii - wynika z analizy comScore World Metrix. Rówocześnie zmniejszyła się liczba młodych Japończyków komunikujących się ze światem za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Stastystyki comScore World Metrix za listopad 2008 mówią o 22% wzroście ilości wszystkich użytkowników poczty elektronicznej w porównaniu do listopada 2007 r. Co ciekawe, wzrost ten nastąpił przede wszystkim na wskutek popularyzacji e-maila wśród starszych użytkowników sieci - liczba internautów korzystających z e-poczty w grupie powyżej 55 lat wzrosła aż o 88%.

Równocześnie, w porównaniu do roku 2007 zanotowano spadek zainteresowania wykorzystywaniem e-maila przez młodych Japończyków (15-24 lat). W listopadzie 2008 robiło to o 7% mniej internautów tej grupy wiekowej niż miało to miejsce 12 miesięcy wcześniej. Zmalał także średni miesięczny czas korzystania z poczty elektronicznej przez młodych: z 70 minut w listopadzie 2007 do 46 minut rok później.

Seniorzy powyżej 55 roku życia spędzają z kolei dużo więcej czasu na wysyłaniu i odbieraniu e-maili. W listopadzie 2008 r. poświęcili na to średnio 121 minut (wzrost o 11% w porównaniu do okresu sprzed roku). Badania comScore wskazują też na znaczący wzrost czasu spędzanego na stronach poczty elektronicznej przez internautów w wieku 45-54 lat (z 51 minut w listopadzie 2007 r. do 107 minut 12 miesięcy później).

Spadek zainteresowania usługami poczty elektronicznej wśród młodych japońskich internautów tłumaczony jest przez analityków comScore World Metrix wzrostem popularności innych narzędzi i kanałów komunikowania się w sieci (m. in. korzystaniem z serwisów społecznościowych oraz z mobilnych urządzeń dostępu do poczty e-mail).

W Japonii najpopularniejszą witryną oferującą usługi poczty elektronicznej jest Yahoo! Mail (wzrost popularności w omawianym okresie o 23%), na drugim miejscu znajduje się słabnący Windows Live Hotmail (spadek o 16% w porównaniu z rokiem 2007 r.). Pierwszą trójkę zamyka Google Gmail, którego popularność wśród japońskich internautów wzrosła w przeciągu roku o blisko 60%.

Źródło: http://www.comscore.com