Jaki jest wymarzony samochód polskiego internauty?

Co czwarty internauta planuje kupić samochód osobowy w ciągu najbliższego roku - wynika z raportu "Internauci a rynek samochodów nowych i używanych", sporządzonego przez firmę badawczą Gemius SA. Auto używane, bezpieczne i za gotówkę to wybór większości kupujących.

Jak wynika z raportu Gemius, co czwarty internauta (23 proc.) wyraża chęć nabycia samochodu osobowego w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy. Zdecydowana większość badanych zainteresowanych kupnem samochodu decyduje się na auto używane (72 proc.). Tylko 21 proc. z nich deklaruje nabycie nowego pojazdu.

Wybór przez internet

W raporcie poddano analizie źródła, z których ankietowani czerpią wiedzę na temat motoryzacji. Podstawowym narzędziem jest nieodzownie internet i właśnie to medium jest najczęściej wybierane przez użytkowników sieci planujących zakup samochodu.

Wśród potencjalnych nabywców popularne są zarówno serwisy tematyczne, jak i fora internetowe. Ponadto uznaniem kupujących na rynku pierwotnym cieszą się oficjalne strony producentów bądź dealerów. Inaczej jak w przypadku nabywców aut używanych, którzy preferują nieoficjalne serwisy oraz kluby użytkowników samochodów danej marki.

Jaki jest wymarzony samochód polskiego internauty?

Internetowe źródła informacji pomocne przy wyborze samochodu. Źródło: Gemius SA, „Internauci a rynek samochodów nowych i używanych”, lipiec 2008 r.

Jak wynika z majowych badań Megapanelu Gemius/PBI (Kategoria Motoryzacja), najpopularniejszym serwisem z ogłoszeniami motoryzacyjnymi jest otoMoto.pl, który posiada już ponad 2,7 mln użytkowników (real users) miesięcznie. Drugie miejsce w rankingu zajmują serwisy motoryzacyjne Interii (1,5 mln real users), a na trzecim plasuje się Grupa Gratka.pl (ponad 1 mln real users).

Niezależnie od tego, czy kupowany samochód ma być nowy czy używany, najpopularniejszą formą sfinansowania transakcji jest płatność gotówką (planujący zakup nowego samochodu - 56 proc., używanego - 62 proc.). Co ciekawe, większość polskich internautów, którzy noszą się z zamiarem kupna samochodu na rynku wtórnym, bierze pod uwagę sprowadzenie auta z zagranicy (70 proc.), głównie z krajów Europy Zachodniej.

Jaki jest wymarzony samochód polskiego internauty?

Przewidywana cena samochodu. Źródło: Gemius SA, „Internauci a rynek samochodów nowych i używanych”, lipiec 2008 r.

Marki i pieniądze

Osoby planujące zakup nowego auta częściej biorą pod uwagę marki segmentu Premium (czyli BMW, Mercedes, Saab), Toyotę i Nissana. W tej grupie konsumentów co trzeci badany planuje wydać na samochód powyżej 70 tys. zł, a co czwarty -od 30 do 50 tys. zł.

Zakup auta na rynku wtórnym wiąże się ze zdecydowanie mniejszym wydatkiem. Większość internautów rozważających kupno samochodu używanego chce za niego zapłacić maksymalnie 30 tys. zł (81 proc.). Wśród marek preferowanych przez nabywców aut używanych znajdują się Volkswagen, Opel i Ford. Przy wyborze odpowiedniego samochodu najwyższą wagę polscy internauci przykładają do bezpieczeństwa.

O badaniu

- Badanie zrealizowano za pomocą ankiet emitowanych na witrynach internetowych korzystających z bezpłatnej wersji systemu stat24 lub bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Ankiety były emitowane losowo w okresie od 2 do 22 lipca 2008 roku. Analizą objęto 5 006 internautów w wieku co najmniej 16 lat, którzy wypełnili ankietę do końca. Z grupy tej wyodrębniono 1 152 osób planujących w ciągu najbliższego roku dokonać zakupu samochodu.