Jaka reklama się sprzedaje?

Wydatki na reklamę w prasie wyniosły 11,1 mld USD w drugim kwartale 2003, co oznacza 1,6-proc. wzrost w porównaniu z wynikami z zeszłego roku – wynika z analiz Newspaper Association of America.

Amerykańskie media odnotowały wzrost sprzedaży powierzchni reklamowej do firm sektora telekomunikacyjnego oraz motoryzacyjnego o 12,8%. Przekładając dane procentowe na kwotę pieniężną, media zyskały 2,1 mld USD. Wzrosła również sprzedaż reklam firm zajmujących się handlem detalicznym (wzrost wyniósł 1,7% co stanowi 5,3 mld przychodu).

Analizy NAA sugerują, że zastój nastąpił w sprzedaży reklam firm turystycznych. Związane jest to z pewnym „zamrożeniem” usług turystycznych, do czego przyczynił się wybuch wojny oraz epidemia SARS. Kontrastuje z tym zjawiskiem trend w sektorze telekomunikacyjnym – obecny wzrost ma być dopiero początkiem dobrej passy. Na dobrej pozycji utrzymuje się również reklama żywności. W podobnej sytuacji są ogłoszenia o nieruchomościach.

Zdecydowanie spadła za to reklama ofert pracy. Jak wynika z szacunków NAA, w przeciągu roku od czerwca 2002 do czerwca 2003 rynek pracy zmniejszył się o 400 tys. miejsc pracy w USA. W porównaniu z rokiem 2000 – spadek dotyczył 2,5 mln posad. Taka sytuacja naturalnie nie sprzyja reklamowaniu ofert pracy.

Za to NAA z optymizmem patrzy na rozwój rynku reklamy książek. Wydatki na promocję książek mają wzrosnąć o 3% do końca tego roku.