Jak zmierzyć popularność Google?

Pierwsze rozumienie udziałów: Ranking.pl

Jak zmierzyć popularność Google?

Radosław Kucko, Onet.pl

Radosław Kucko, specjalista ds. badań w Onet.p zgłosił do serwisu Ranking.pl szereg zastrzeżeń:

1.Dane z Ranking.pl nie są reprezentatywne; na Ranking.pl podawane są dane dotyczące wejść z wyszukiwarek jedynie na polskie witryny uczestniczące w badaniu gemiusTraffic; liczba witryn uczestniczących w badaniu Megapanel PBI/Gemius, które korzystają z usługi audytowania witryny do danych site-centric, wynosiła w marcu 639 witryny (nie licząc hostingów, które traktujemy jak katalogi - są to trzy witryny z hostingami). Małgorzata Wołejko, kierownik Działu Realizacji Badania Panelowego w firmie Gemius podkreśla, że nie jest to liczba wszystkich witryn, które korzystają z pomiaru site-centric oferowanego przez Gemius, lecz liczba witryn korzystających z usługi audytowania. Liczba witryn objętych badaniem gemiusTraffic, których wyniki są prezentowane w serwisie Ranking.pl, równa jest obecnie ponad 100 tys.

2. Niejasne jest pojęcie "silnik wyszukiwarki"; Skoro inne są wyniki wyszukiwania gdy to samo zapytanie wpiszemy do okienka na NetSprint.pl a inne na Szukaj.wp.pl, to chyba chodzi raczej o wspólne logo, nie silnik. Gemius przyznaje, że polega na informacji deklaratywnej, czyli informacji udostępnianej przez poszczególne witryny na temat silników, z których korzystają. - Nie analizujemy rozwiązań technicznych używanych przez portale, bo nie mamy ani takich możliwości technicznych, ani prawa do tego - wyjaśnia Monika Bobran. Artur Banach zapewnia jednak, że silnik "jest niemal dokładnie ten sam". - Natomiast są to dwie osobne instancje oprogramowania i stąd wyniki wyszukiwania są nieco inne - dodaje.

3. Wynikami Ranking.pl można manipulować; Radosław Kucko: Stworzenie robota, który będzie wyszukiwał w sieci w kodach źródłowych stron internetowych kody gemiusTraffica, zapisywał adresy tych witryn, a następnie indeksował je w wyszukiwarce dla podniesienia swojej pozycji w Ranking.pl, jest banalne technicznie.

Dla większości mediów, które zmuszone są pisać, o tzw. popularności wyszukiwarek, Ranking.pl to wciąż podstawowe źródło informacji. Według Radosława Kucko, nie jest to pożądana sytuacja. Dla statystyka czy badacza dane te mogą być przydatne, jednak nawet osoby, które zajmują się internetem zawodowo, często nie potrafią ich poprawnie zinterpretować. Nie zdradzę tutaj chyba żadnej tajemnicy: kiedyś przeprowadziłem w obecności Marcina Perego dowód na dwóch osobach, będących szefami dwóch dużych sieci reklamowych. Zadałem im pytanie "co znaczą wyniki ranking.pl?". Ani jedna ani druga osoba, nie odpowiedziała poprawnie na to pytanie. Jego zdaniem metodologia badań prezentowanych na Ranking.pl prezentuje "tak skomplikowany twór metodologiczny, że jest on niemal nieprzekładalny na praktykę, co nie znaczy, że nie jest ciekawy dla statystyków".

Jak zmierzyć popularność Google?

Artur Banach, NetSprint

Artur Banach z NetSprint: Ranking.pl traktujemy jako najlepsze z dostępnych źródeł. Co prawda i tu, często pojawiają się niezrozumiale dla nas, trudne do wyjaśnienia wyniki. Istnieje też problem niedoszacowania silnika NetSprint z powodu jego obecności na bardzo wielu niewielkich witrynach, których pojedynczy udział jest poniżej progu 0,1%, co częściowo udaje się nam z Gemiusem rozwiązywać, ale ze względu na dużą dynamikę zmian w tym zakresie, problem pozostaje.

Co dokładnie znaczą wyniki Ranking.pl

Wyniki Ranking.pl dla wyszukiwarek - silniki:

Jak zmierzyć popularność Google?

Drugie rozumienie udziałów: Megapanel

Do niedawna jeszcze wyniki: zasięg i liczby odsłon, pochodzące z badania Megapanel PBI/Gemius były dostępne pod adresem serwisu Ranking.pl. Obecnie zostały usunięte.

Niewątpliwie, w odróżnieniu od wyników podawanych w serwisie Ranking.pl, wyniki Megapanelu są reprezentatywne dla całej polskiej populacji internautów.

Co jednak o popularności wyszukiwarek mogą nam powiedzieć wyniki badania Megapanel? Zasadniczo niewiele.

Jak zmierzyć popularność Google?

Monika Bobran, Gemius

Monika Bobran z Gemius.pl: W przypadku portali zliczanie odsłon zależy od tego, w jaki sposób zdefiniowały one swoją wewnętrzną strukturę, czyli od tego, co zaliczyły do węzła odpowiadającego wyszukiwarce. Każdy portal indywidualnie tworzy swoją strukturę i jest to niezależne od nas. W badaniu Megapanel PBI/Gemius bierzemy pod uwagę dane zbierane dla węzłów odpowiadających wyszukiwarkom WWW.

W przypadku Google uwzględniane są dane wszystkich serwisów Google. W marcu więc do liczby ponad 10 mln użytkowników wliczeni zostali internauci, którzy odwiedzili takie serwisy jak Blogger.com, Orkut.com oraz Google w domenach: niemieckiej, francuskiej, hiszpańskiej, holenderskiej, rosyjskiej i sześciu innych wersjach językowych, w tym polskiej, z której skorzystało 9,15 mln real users. - Witryny są kategoryzowane według głównych założeń ich funkcjonowania, a głównym celem istnienia Google'a jest bez wątpienia umożliwianie internautom wyszukiwania stron internetowych. W badaniu Megapanel PBI/Gemius witryna Google nie była klasyfikowana jako portal, lecz jako wyszukiwarka - wyjaśnia Monika Bobran z Gemius.

Jak zmierzyć popularność Google?

Trzecie rozumienie udziałów: udział w zapytaniach czyli nowość od Gemiusa

Według przedstawicielki firmy Gemius, Moniki Bobran, najlepszą metodologią tworzenia rankingu wyszukiwarek jest przyjęcie jako podstawy rankingu liczby zapytań do wyszukiwarek. Wiadomo było, że nad takim rozwiązaniem Gemius pracuje.

Z końcem maja została podjęta decyzja o udostępnieniu rankingu tworzonego w taki właśnie sposób. Jego wyniki są prezentowane w serwisie audyt.gemius.pl.http://audyt.gemius.pl/wyszukiwarki_wyniki.php.

Podstawą rankingu według udziału zapytań są wyłącznie odsłony dokonywane na stronach z wynikami wyszukiwania, czyli stronach, które wyświetlają się internaucie po wpisaniu przez niego słowa kluczowego i kliknięciu "szukaj".

Jak zmierzyć popularność Google?
Sposób Gemiusa na tworzenie nowego rankingu, punkt po punkcie:

a) definiowany jest sposób rozpoznawania stron z wynikami wyszukiwania;

b) obliczana jest liczba odsłon dokonywanych na poszczególnych stronach z wynikami wyszukiwania przez panelistów (internautów objętych badaniem Megapanel PBI/Gemius);

c) dane dla poszczególnych panelistów są odpowiednio ważone;

d) z uzyskanych w ten sposób danych obliczana jest średnia dla poszczególnych wyszukiwarek.