Jak wycisnąć więcej z AdWords?

Google Creative Maximizer - Robert Adach z centrum obsługi w Dublinie - na piątkowym seminarium eCard i Google Polska radził, jak skonstruować udaną kampanię w systemie AdWords. - $Myśl jak użytkownik. Twórz i grupuj wartościowe słowa kluczowe. Testuj teksty reklamowe. Przemyśl strukturę swojego konta$. W krótkiej rozmowie z Internet Standard wyjaśnia, jakie błędy najczęściej popełniają polscy użytkownicy Google AdWords.

AdWords to system reklamy kontekstowej. W kampaniach AdWords stosuje się słowa kluczowe, aby precyzyjnie dopasować wyświetlane przy wynikach wyszukiwania reklamy do zapytań użytkowników, szukających informacji o konkretnych produktach lub usługach. Opłaty w programie bazują na modelu koszt za kliknięcie (cost per click,), dzięki czemu reklamodawcy płacą tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie na reklamę.

O miejscu wyświetlenia reklamy decydują dwa czynniki: maksymalna wartość CPC, jaką klient jest gotów zapłacić, oraz "wynik jakości" wyliczany na bazie zawiłego algorytmu. Jak na seminarium Google i eCard mówił Robert Adach, "wynik jakości odzwierciedla znaczenie i popularność reklamy dla użytkowników". Składają się na niego takie elementy jak: współczynnik klikalności, zawartość - czyli dobór słów kluczowych w treści reklamy i na stronie docelowej oraz historia konta - jeśli konto posiada już pewną historię efektywności kampanii, tym lepiej.

Robert Adach radził m.in., jak dobrze skonstruować tekst reklamy:

- nie zawsze warto, aby w tytule, czy tekście występowała nazwa marki, bo 1. niekoniecznie konkretnej marki internauta szuka - często chodzi o rozwiązanie problemu i wtedy nazwa marki nie jest istotna; 2. niektóre nazwy marek są zastrzeżone;

- dobrze widziana jest cena produktu w reklamie;

- należy umieścić taką informację - np. o rabacie, gwarancji - która odróżnia ofertę klienta od konkurencyjnych;

- w trzeciej linijce dobrze nawołać do działania np. słowami "zadzwoń", "zarezerwuj";

- w widocznym adresie URL warto zastosować interkapitalizację np. GoogleUniversity.

***

Robert Adach w czasie przerwy odpowiada na pytania klientów AdWords

Robert Adach w czasie przerwy odpowiada na pytania klientów AdWords

Internet Standard: Jakie jest Twoje stanowisko?

Robert Adach: Jestem maksymalizerem czyli zajmuję się optymalizacją. Nazwa maximizer powstała od imienia pierwszego optymalizera w Google - Maxa. Moja praca polega na robieniu skuteczniejszych kampanii reklamowych czyli wydobywania najlepszych efektów ze słów kluczowych.

Jakie masz własne doświadczenia z systemem AdWords?

AdWords po polsku

W Dublinie pracuje grupa Polaków, którzy są wsparciem dla polskich użytkowników AdWords.

Według Adama Kwaśniewskiego, Industry Managera Google Polska, są plany powstania biura wsparcia dla klientów z Polski w kraju.

Polski oddział Google odmawia odpowiedzi na pytanie, ile osób z Polski korzysta z systemu AdWords. Według sierpniowych wyników Megapanelu liczba użytkowników z Polski, którzy odwiedzili witrynę Google.com - serwis reklam AdWords - wyniosła 200 tys. (real users).

Zanim zacząłem pracować dla Google pracowałem w reklamie. A ponad rok wcześniej zajmowałem się innymi rzeczami.

Czy jeszcze jako pracownik innej firmy korzystałeś z AdWords?

Miałem mało kontaktów z AdWords zanim zacząłem pracę dla Google. Ale przeszedłem już całą drogę.

Od jak dawna zajmujesz się AdWords?

Od ponad roku.

Ilu jest takich maximilizerów jak Ty?

Nie mogę powiedzieć.

Jakie błędy najczęściej popełniają polscy użytkownicy?

Nie będę mówił o wielkich błędach. Najczęściej na etapie tworzenia reklam pojawiają się błędy związane ze strukturą kampanii. Ludzie często wrzucają słowa kluczowe do jednej grupy i tworzą jeden tekst reklamowy. Nie testują też kampanii i wierzą, że wszystko będzie dobrze funkcjonować. Drugi typ błędów wynika z niedojrzałości polskiego rynku i dotyczy tekstów reklam. Często są bardzo proste a klienci powołują się na skróty czy wstawiają nieszczęsne wykrzykniki, powtarzają pewne znaki, a są to rzeczy, które są przez nas nieakceptowane.

Najczęściej jednak chodzi o strukturę kampanii.

Głównym grzechem jest myślenie, że skoro klient reklamuje jeden produkt, to gdy wrzuci pewne słowa kluczowe do jednej grupy, i stworzy dla nich jedną reklamę tekstową, to będzie dobrze. To jest najprostsze rozwiązanie i ono czasem działa, ale jeśli ktoś ma rozbudowany serwis internetowy i chce się reklamować z Google, to lepiej pogrupować sobie słowa kluczowe i nastawić się na reklamowanie konkretnych produktów, a nie wrzucać wszystko do jednego worka i liczyć na to, że to jakoś zadziała.

Jak wiele problemów zgłaszają polscy użytkownicy do Dublina? Kilka? Kilkanaście? Kilkadziesiąt dziennie?

Nie mogę podać żadnych liczb, ale to podobny odsetek jak w innych krajach.

Czego dotyczą najczęściej zgłaszane problemy?

Ludzie pytają o różne rzeczy. Nowi użytkownicy pytają, jak mogą zacząć. Ci, którzy są z nami dłużej, mają czasem problemy z obsługą konta albo pytają, jak efektywniej wykorzystać AdWords i jak prowadzić kampanię. Nie mogę więcej powiedzieć.

Czy Polacy w Dublinie, którzy obsługują AdWords, pracują z obsługą dla innych krajów?

W Dublinie mieści się centrala obsługująca klientów z różnych krajów.

Czy zauważyłeś różnice problemów, którymi zajmują się polscy konsultanci a na przykład konsultanci francuscy czy włoscy?

Myślę, że jeśli są jakieś różnice, a są, to wynikają z tego, że nasz rynek nie jest jeszcze tak rozwinięty jak tamte. Google Adwords jest na polskim rynku dwa lata, a w innych krajach już znacznie dłużej. Wiadomo, że klienci z tamtych rynków są dużo bardziej dojrzali niż nasi. Polacy to jednak fascynaci internetu i szybko dogonią inne kraje.

Robert Adach w czasie prezentacji "Porady optymalizacyjne - jak zmaksymalizować efekt prowadzonych działań

Robert Adach w czasie prezentacji "Porady optymalizacyjne - jak zmaksymalizować efekt prowadzonych działań

***

Google we współpracy z eCard zorganizował w październiku br. cykl seminariów o nazwie Google University w trzech miastach: Krakowie, Poznaniu i Warszawie. W sumie wzięło w nich udział ponad 200 osób, przede wszystkim klientów eCard. Według orientacyjnych szacunków Google, 1/3 z uczestników seminariów już korzysta z systemu AdWords.

Uczestnicy seminarium eCard i Google. W warszawskim spotkaniu wzięło udział ponad 120 osób

Uczestnicy seminarium eCard i Google. W warszawskim spotkaniu wzięło udział ponad 120 osób

Robert Adach, Michał Lorenc i Adam Kwaśniewski odpowiadają na - często bardzo szczegółowe - pytania uczestników seminarium o system AdWords

Robert Adach, Michał Lorenc i Adam Kwaśniewski odpowiadają na - często bardzo szczegółowe - pytania uczestników seminarium o system AdWords

Więcej o systemie AdWords

Wywiad z Arturem Waliszewskim i Adamem Kwaśniewskim "Co planuje Google w Polsce?"